Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) ešte neuzavrelo hodnotenie splnenia podmienok účasti troch záujemcov o účasť v súťaži na výber dopravcu na regionálnej železničnej trati Žilina – Rajec.
„Záverečné rozhodnutie v súčasnosti nie je vydané,“ informoval v pondelok rezort dopravy agentúru SITA s tým, že predložiť ponuku vyzve tých, ktorí splnia stanovené podmienky.
„Na predloženie ponuky budú mať následne tridsať dní,“ uviedlo ministerstvo, pričom mená troch prihlásených dopravcov nechcelo opäť prezradiť. „K tejto veci sa nemôžeme vyjadriť,“ odkázalo ministerstvo.
RegioJet má výhrady k podmienkam
Ministerstvo po uplynutí lehoty na prihlášku do súťaže (6. septembra) informovalo, že komisia má splnenie podmienok účasti vyhodnotiť v 37. týždni, teda v termíne od 9. do 15. septembra.
Účasť v tendri pre agentúru SITA už skôr potvrdila štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorej vlaky na uvedenej trase jazdia, a český súkromný dopravca Leo Express. Skupina Arriva na otázku, či sa do súťaže tiež prihlásila, neodpovedala.
Dopravcovia súťažia o prevádzku vlakov zo Žiliny do Rajca, súkromníci hovoria o zvýhodnení ZSSK
Iný privátny dopravca RegioJet oznámil, že sa do tendra neprihlásil pre výhrady k podmienkam, najmä ku krátkemu času na prípravu a začiatok prevádzky vlakov medzi Žilinou a Rajcom na základe výsledku súťaže, a to od 1. februára 2020.
Ministerstvo dopravy popri menách uchádzačov nechcelo uviesť ani kritériá na vyhodnotenie ponúk. „Toto je predmetom súťažných podmienok, ktoré v súčasnosti vzhľadom na prebiehajúcu súťaž nie je možné zverejniť,“ tvrdí rezort dopravy.
Táto súťaž síce nie je podľa zákona o verejnom obstarávaní, no v prípade vyhlásenia súťaží sú kritériá na vyhodnotenie ponúk známe vždy vopred pred predkladaním ponúk. Ministerstvo chce ponuky vyhodnotiť hneď ako bude uzavretá lehota na ich predloženie. „Konečné vyhodnotenie bude nasledovať v krátkom čase po uvedenej lehote,“ uzavrel rezort dopravy.
Čas na začatie prevádzky je nedostatočný
Súkromní dopravcovia považujú čas na začatie prevádzky vlakov na trati Žilina – Rajec po vyhodnotení súťaže za nedostatočný, čím je zvýhodnená štátna spoločnosť. Ministerstvo dopravy si myslí, že odborná verejnosť, ktorá sa o proces liberalizácie zaujíma, mala dostatočný priestor na komplexnú prípravu takejto dopravy.
Námietky v tendri na prevádzku vlakov na trati Žilina - Rajec by malo posudzovať ministerstvo
„Trať Žilina – Rajec je z dopravného a technologického hľadiska jednoduchý železničný úsek, preto tento čas považujeme za primeraný a oznámenie o pláne túto trať súťažiť je už viac ako rok zverejnené v Európskom vestníku,“ poznamenal nedávno rezort dopravy.
„Víťazný uchádzač vzíde z verejnej súťaže. Naším zámerom zostáva, aby súťaž priniesla na naše železnice vyššiu kvalitu, ktorú pocítia predovšetkým cestujúci,“ uviedlo ministerstvo na otázku, či má zámer, aby na trati naďalej jazdili vlaky národného dopravcu.
ZSSK sa na súťaž pripravovala rok
Železničná spoločnosť Slovensko informovala, že sa z pozície národného dopravcu, samozrejme, do súťaže zapojila.
„Verejnosti chceme poskytnúť efektívne riešenia dopravnej obsluhy pre všetky vyhlásené trate. Už takmer rok sa na tieto súťaže pripravujeme,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Spoločnosť chce do roku 2030 prepravovať na slovenských koľajach 100 miliónov cestujúcich ročne, zaviesť taktovú dopravu v okolí všetkých väčších miest a naďalej byť chrbticou domácej hromadnej dopravy.
„V najbližších rokoch v Žilinskom kraji výrazne skvalitníme svoje služby. Práve do tohto regiónu pribudne 25 moderných elektrických jednotiek v hodnote 160 miliónov eur. Prvé z nich prídu už v roku 2020,“ priblížil Kováč.
Leo Express sa zapojil napriek výhradám
Spoločnosť Leo Express sa do súťaže prihlásila napriek výhradám k podmienkam. Ako stúpenec liberalizácie železníc uvítala súťaž na dopravcu na linke Žilina – Rajec, ktorú má záujem prevádzkovať.
„Preto sme sa do súťaže tiež prihlásili. Podmienky vyhlásenia však neumožňujú vstup iných dopravcov než toho, ktorý na trase už pôsobí. Do termínu 1. februára 2020 totiž nie je možné obstarať vozidlá či najať zamestnancov,“ informoval agentúru SITA hovorca dopravcu Leo Express Emil Sedlařík.
Ani oni by tak neboli schopní nasadiť na trať moderné nízkopodlažné vozidlá. „Toto časové kritérium je podľa nášho názoru diskriminačné a nepodporuje hospodársku súťaž, čo je v rozpore so slovenským zákonom o doprave na dráhach a s právom Európskej únie,“ dodal Sedlařík. Preto podľa neho podali proti súťaži námietku na ministerstvo dopravy.
RegioJet infomoval, že do súťaže sa neprihlásil. „Spôsob, akým je výberové konanie vyhlásené, je kritizovaný prakticky zo všetkých strán – nezávislými odborníkmi, dopravcami i celoeurópskymi inštitúciami. Je to najmä pre časový harmonogram, keď vysúťažený dopravca bude mať približne len dva, tri mesiace na prípravu prevádzky,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.
Nedostatočný krátky čas podľa neho „nahráva podozreniam, že ide o výberové konanie s vopred vybraným víťazom“.