Mesto Košice plánuje druhú etapu modernizácie električkových tratí, takzvaný MET2. Predpokladané náklady budú predstavovať približne 135 miliónov eur bez DPH. Modernizácia sa plánuje v katastrálnych územiach Južné mesto, Barca, Jazero a Skladná. Mesto Košice to uviedlo v Oznámení o zmene navrhovanej činnosti, ktoré predložilo na posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Súťaž zrušili
„Mesto Košice má veľký záujem pokračovať v druhej etape modernizácií električkových tratí. V súčasnosti vyhodnocujeme súťaž na dodávateľa projektovej dokumentácie, jej výsledky by mali byť známe v nasledujúcich dňoch,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca mesta Vladimír Fabian.
Meškať bude nielen prvá, ale aj druhá etapa rekonštrukcie Dúbravsko-Karloveskej radiály
Mesto vo februári zrušilo súťaž na dodávateľa projektovej dokumentácie z dôvodu, že na daný predmet zákazky neboli predložené viac ako dve ponuky. Rozdiel oproti vo februári zrušenej súťaži bude v tom, že projektová dokumentácia nebude pripravená ako jeden celok, ale bude rozdelená na osem menších podcelkov. To mestu umožní čerpať aj čiastkové finančné zdroje na čiastkové opravy jednotlivých úsekov.
Zníženie hluku a prašnosti
Projekt počíta s kompletnou modernizáciu koľajového spodku a zvršku, trakčného vedenia, svetelnej signalizácie, káblových trás a ostatných častí električkových tratí. Modernizácia ma priniesť zníženie hluku, vibrácií a prašnosti, čím má znížiť dopad na životné prostredie a zároveň zatraktívniť verejnú hromadnú dopravu.
Električka pred SND je v rozpore v územným plánom mesta, podporovatelia výzvy chcú iné trasovanie
„Keďže ide o finančne veľmi náročný projekt v predpokladanej výške 135 miliónov eur bez DPH a mesto momentálne nemá finančné zdroje na to, aby zvládlo modernizáciu týchto úsekov z vlastných zdrojov, plánujeme sa v rámci nového programového obdobia eurofondov 2021 – 2027 v prípade vypísanej výzvy o ne uchádzať. Ak by sa to podarilo, realizáciu projektu MET 2 očakávame najskôr po roku 2023,“ uviedol Fabian.
Trate v najhoršom stave
Ako ďalej dodal, prioritou by boli električkové trate v najhoršom stave. Momentálne sú takými celá trať na sídlisku nad Jazerom a Alejová ulica, ktoré boli postavené pred vyše 30 rokmi.
V Košiciach sa zrealizovali už tri etapy modernizácie. Počas prvej etapy Stavby integrovanej koľajovej dopravy (IKD) za takmer 40 miliónov eur sa v rokoch 2014 až 2015 zrekonštruovala centrálna časť košickej mestskej siete. Na prvú etapu nadväzovala v roku 2015 druhá etapa pod názvom Modernizácia električkových uzlov (MEU), ktorá stála viac ako 21 miliónov eur. Následne sa v rokoch 2016 až 2018 v etape s názvom Modernizácia električkových tratí (MET1) zrekonštruovali úseky v širšom centre Košíc za viac ako 90 miliónov eur.