Hlavným zámerom liberalizácie železničnej osobnej dopravy je umožniť všetkým dopravcom prepravovať cestujúcich na železničných tratiach vo verejnom záujme.
Ako uviedol štátny tajomník Ministerstve dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť (Sme rodina), dopravcovia budú obsluhovať nielen najviac vyťažené trate, ale aj menej vyťažené.
Zvýšenie efektívnosti
Liberalizácia dopravných služieb vo verejnom záujme na železniciach podľa štátneho tajomníka prinesie okrem zvýšenia efektívnosti a úrovne poskytovaných služieb či prechodu cestujúcich na železničnú dopravu aj modernejšie vlaky a plynulú prepojenosť na autobusové medzimestské spoje alebo mestskú hromadnú dopravu.
„Proces liberalizácie na Slovensku pozná svoj dátum. Od 25. decembra 2023 sa ukončí možnosť zadávať zmluvy o službách vo verejnom záujme priamym zadaním, čo znamená, že zmluvy vo verejnom záujme budú podliehať povinnej verejnej súťaži,“ informoval na sociálnej sieti Kmeť v súvislosti s návrhom harmonogramu liberalizácie železničnej dopravy, ktorý v stredu vzala vláda na vedomie.
„Pri koncipovaní návrhu sme sa inšpirovali dobrými skúsenosťami zo zahraničného trhu. Našimi susedskými krajinami ako je Česko, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. Inšpiráciu sme brali ale aj z Dánska a Holandska,“ poznamenal.
Verejné súťaže
Verejné súťaže na výber železničných dopravcov budú viazané postupne na všetky regióny na Slovensku.
„Harmonogram počíta s prvými termínmi oznámenia vo vestníku Európskej únie ešte v tomto roku, pričom obdobia prevádzky z týchto súťaží začnú v období 2025/2026. Výnimku tvorí trať Bratislava – Komárno, ktorá bude prevádzkovaná novým prepravcom už v období 2023/2024,“ doplnil Kmeť.