Ministerstvo dopravy a výstavby bude môcť poskytovať letiskovým spoločnostiam príspevok na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti aj v budúcom roku. Zároveň bude mať možnosť špecifikovať oprávnené obdobie v schéme štátnej pomoci.
Umožňuje to novela zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve, ktorú v utorok odsúhlasili poslanci Národnej rady SR v zrýchlenom postupe.
Novela umožní pružnejšiu reakciu
Poskytnutie príspevku na zabezpečenie nevyhnutnej leteckej dostupnosti v budúcom roku bude po splnení podmienok možné na základe schválenej zmeny platnej a účinnej schémy štátnej pomoci počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ochorením COVID-19.
Pre trvajúcu pandémiu koronavírusu Európska komisia prijala 18. novembra tohto roka šiestu zmenu tzv. dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, ktorým predĺžila možnosť poskytovať štátnu pomoc z 31. decembra 2021 do 30. júna 2022.
Počet cestujúcich leteckou dopravou v Únii vlani klesol o viac než 70 percent. Ako dopadlo Slovensko?
Novela umožní v prípade ďalšej zmeny dočasného rámca pružnejšie reagovať.
Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) informoval, že pomoc letiskovým spoločnostiam prebieha aj spätne už od začiatku pandémie v minulom roku.
Hlavné príjmy tvoria pristávacie poplatky
„Ide len o predĺženie schémy tejto pomoci, aby sme mohli pomáhať v tomto duchu aj po roku 2021. Je to pomoc letiskovým spoločnostiam, na Slovensku ich máme päť,“ povedal minister dopravy s tým, že sa to týka letísk Bratislava, Košice, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany.
V niektorých letiskách majú minoritný, resp. väčšinový podiel aj samosprávne kraje, v prípade košického letiska má väčšinový podiel privátny investor.
Omikron ovplyvnil aj rezervácie leteniek, cestujúci odkladajú lety na neskôr
„Nemôžeme v zmysle štátnej pomoci diskriminovať niekoho za to, že má inú majetkovú štruktúru ako stopercentne štátnu,“ uviedol Doležal.
Letiskové spoločnosti majú hlavné príjmy z pristávacích poplatkov, pričom niektoré zaznamenali pokles cestujúcich takmer o sto percent.
Schéma pre dopravcov je na komisii
„Pomoc, ktorá má kompenzovať prevádzkové náklady letiska, je jednoznačne na mieste, lebo v opačnom prípade by sme museli letiská zavrieť. Je to kritická infraštruktúra a slúži okrem iného v čase COVID-u aj na humanitárne, resp. repatriačné lety,“ podotkol minister.
Plánovaná schéma pomoci pre leteckých dopravcov je podľa ministra momentálne na Európskej komisii.
Letisko Viedeň hlási za január až september pokles tržieb, ide o čistú stratu 100-tisíc eur
„Nebude to jednoduché, pretože írsky Ryanair napadol obdobné schémy pomoci, keď Nemecko pomáhalo Lufthanse, Rakúsko Austrianu,“ priblížil Doležal.
Na ministerstve dopravy podľa neho majú licenciu traja leteckí dopravcovia. „My máme záujem pomáhať týmto trom spoločnostiam. Uvidíme, ako sa k tomu Európska komisia postaví,“ dodal minister.