Možné zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest (SSC) má podporu viacerých strán v parlamente, aj mimo neho. Potvrdili to v predvolebnej ankete agentúry SITA zameranej na dopravu s tým, že spojenie oboch spoločností môže zlepšiť koordináciu pri výstavbe a údržbe cestnej infraštruktúry a tiež ušetriť náklady na prevádzku.
OĽaNO je ZA zlúčenie
Zlúčenie NDS a SSC by podľa hnutia OĽaNO systémovo narovnalo ich asymetrické postavenie z hľadiska príjmov z mýta, krytia udržiavacích nákladov, či využitia kapacít pre cestnú údržbu.
„Vzhľadom na rozsiahlosť a komplikovanosť tohto procesu to však nepovažujeme za okamžite nevyhnutné pre narovnanie jestvujúceho vzťahu medzi obidvoma subjektmi,“ povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.
Motorové vozidlá nad 3,5 tony platia mýto nielen na diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj na cestách I. triedy, štátni cestári však na rozdiel od diaľničiarov, na týchto príjmoch nemajú podiel.
PS/Spolu návrh o zlúčení podporí
Koalícia PS/Spolu vidí význam zlúčenia NDS a SSC najmä v kontexte jej návrhu, aby cesty druhej a tretej triedy prešli z pôsobnosti samosprávnych krajov naspäť do správy štátu.
„Takýto systém správy ciest je aj v susednom Česku, kde sa osvedčil. Zlúčenie by prinieslo nižšiu potrebu vrcholového manažmentu a ušetrili by sa finančné prostriedky potrebné na prevádzku dvoch firiem, keďže by zostala len jedna,“ uviedol gestor koalície Martin Pekár.
SaS si počká na analýzu
To, či treba NDS a SSC zlúčiť, ukáže analýza, myslí si dopravný analytik SaS Jozef Drahovský.
„Každá z týchto organizácií má aj viaceré jedinečné oddelenia, ktoré v druhej organizácii nie sú. Napríklad, SSC spravuje cestnú databanku aj pre diaľnice,“ priblížil expert liberálov.
KDH považuje zlúčenie za nevyhnutné
Zlúčenie NDS a SSC je podľa KDH nevyhnutné. Podpredseda hnutia Pavol Zajac poznamenal, že pokiaľ NDS mala v roku 2018 na správu a údržbu 484 kilometrov diaľnic a 229 km rýchlostných ciest 88,5 milióna eur.
Cestári mali v tom istom roku na opravy a údržbu viac ako 3 300 km ciest prvej triedy zhruba 55 miliónov eur.
„Kým NDS investuje do opráv a údržby jedného kilometra ročne v priemere 124 tisíc eur, SSC v priemere 16,7 tisíca eur. Toto zanedbávanie investícií do opráv ciest I. triedy má za následok, že v nevyhovujúcom a havarijnom stave je v súčasnosti 1 241 km týchto ciest a 1 154 mostov,“ upozornil Zajac s tým, že to predstavuje viac ako tretinu všetkých ciest v správe SSC.
Ako podotkol, elektronické mýto sa vyberá aj na vyše dvetisíc kilometrov ciest I. triedy, ale z výnosov mýta sa do ich údržby nedostane ani euro.
„Zlúčením NDS a SSC by prišlo k zefektívneniu investícií do správy a údržby štátnych ciest a taktiež k spravodlivejšiemu prerozdeleniu výnosov z elektronického mýta,“ dodal Zajac.
Za ľudí to vníma ako vhodné riešenie
Garant dopravy v strane Za ľudí Peter Sádovský vníma uvažované zlúčenie NDS a SSC ako vhodný krok.
„Najmä preto, aby sa plánovite a koordinovane mohla budovať slovenská nosná cestná sieť. Efekt z úspor na možnom riadení, administratíve dvoch spoločností by bol druhoradý,“ tvrdí expert.
ĽSNS zámer podporí
Zlúčenie oboch spoločností podporuje aj Ľudová strana Naše Slovensko. „Určite áno, treba zjednodušiť byrokratický aparát,“ uviedol poslanec za túto stranu Martin Beluský.