Súčasťou Združenia Nimnica na modernizáciu železničného traťového úseku Púchov – Považská Teplá sú aj spoločnosti Doprastav a TSS Grade. Obe nedávno prešli reštrukturalizáciou, keď si odpísali väčšinu svojich dlhov. Podpredseda KDH Pavol Zajac upozornil, že Doprastav v rámci reštrukturalizácie vyplatil svojim dodávateľom 30 % a TSS Grade 15 % zo svojich záväzkov.
Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) má obavy, či pri modernizácii železničného traťového úseku Púchov – Považská Teplá budú chránení všetci subdodávatelia víťazného združenia Nimnica. Spoločnosť Doprastav, a. s., ako líder, a spoločnosť TSS Grade, a. s., ako jeden zo štyroch členov spomínaného združenia, totiž nedávno prešli reštrukturalizáciou.
Podpredseda mimoparlamentného KDH Pavol Zajac upozornil, že Doprastav v rámci reštrukturalizácie vyplatil svojim dodávateľom 30 % a TSS Grade 15 % zo svojich záväzkov. „Preto je na mieste otázka pre ŽSR, ale aj pre ministerstvo dopravy, ako budú chránení všetci subdodávatelia, podnikatelia, živnostníci, ktorí budú pracovať na tejto historicky najväčšej zákazke na slovenských železniciach,“ povedal v stredu Zajac na brífingu pred Hlavnou stanicou v Bratislave.
Zaujíma sa o to, či subdodávatelia dostanú zaplatené za odvedenú prácu. „KDH opakovane za posledné roky navrhovalo zákon o ochrane subdodávateľov pri verejných zákazkách, ktoré sú platené z našich daní, alebo z eurofondov. Zákon bol niekoľkokrát odmietnutý vládnou stranou Smer,“ pripomenul Zajac. Kresťanskí demokrati navrhovali zmeny pri ochrane subdodávateľov naposledy koncom minulého roka.
Obnova trate pri Púchove má stáť 438 miliónov eur
Združenie Nimnica sa zaviazalo zmodernizovať trať Púchov – Považská Teplá v dĺžke 16 kilometrov pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu za zmluvnú cenu 364,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (437,93 mil. eur vrátane dane). Predpokladaná cena prác plánovaných na štyridsať mesiacov, teda tri roky a štyri mesiace, od odovzdania prvého staveniska bola 367,98 mil. eur bez dane (441,58 mil. eur s daňou).
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) uzavreli zmluvu so zhotoviteľom takmer pred mesiacom s tým, že zmluva je účinná od 13. júla. Ďalšími členmi víťazného združenia, okrem dvoch uvedených firiem, sú spoločnosti Subterra, a. s. Praha a Elektrizace železnic Praha, a. s. Združenie by malo podľa výsledku tendra využívať štrnástich subdodávateľov s celkovým podielom 29,1 % zo zmluvnej ceny. Najväčší podiel majú mať spoločnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. Brno (7,08 %), Siemens, s. r. o. (6,97 %) a Metrostav, a. s. Praha (6,03 %).
Železničiari vyhlásili súťaž v júli minulého roka. Projekt modernizácie trate, vrátane obnovy železničných staníc Považská Bystrica a Považská Teplá, chcú financovať s využitím peňazí Európskej únie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
Ponuku predložilo päť uchádzačov, dvaja boli vylúčení
KDH má výhrady aj k tomu, že vysúťažená cena má oproti predpokladanej hodnote podiel až 99,2 %, čo môže vyvolávať pochybnosti o reálnej súťaži. Ponuku v tendri podľa železničiarov predložilo vlani začiatkom novembra päť uchádzačov.
Druhú najnižšiu cenu navrhlo české Združenie PÚŽIL v zložení Eurovia CS, a. s. Praha (hlavný partner), OHL ŽS, a. s. Brno a Hochtief CZ, a. s. Praha, a to vo výške 377,75 mil. eur bez dane. Na treťom mieste bola ponuka slovensko-tureckej skupiny Railways SK vo výške takmer 382 mil. eur bez dane. Vedúcim členom bola spoločnosť Dúha, a. s. Prešov, ďalšími členmi spoločnosti Gülermak Agir Sanayi Insaat Ve Tahhüt A.S. a Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A. S. so sídlom v Ankare.
Pre nesplnenie podmienok účasti bolo vylúčené združenie firiem Strabag, s. r.o. a Váhostav – SK, a. s., a tiež rakúska spoločnosť Porr Bau GmbH.
KDH poukázalo aj na nejasnú štruktúru vlastníkov niektorých firiem úspešného združenia. Ako konečný užívateľ výhod Doprastavu je v registri uvedený prezident spoločnosti Dušan Mráz a v prípade TSS Grade člen predstavenstva Branislav Gábriš. Vo vlastníckej štruktúre spoločnosti Elektrizace železnic Praha (EŽP) sú podľa Zajaca ED Holding, a. s., EP Industries, a. s., resp. EP Industries Holding Limited (sídlo má na Cypre). Konečnými užívateľmi výhod EŽP sú uvedení Daniel Křetínsky a Roman Korbačka.
„Kto sú ďalší skutoční majitelia, je ukryté v schránkovej firme na Cypre, a ani tam to nemusí byť koniec reťazca,“ tvrdí Zajac s tým, že v pozadí môže byť finančná skupina J&T. V rezorte dopravy na čele s bývalým ministrom Jánom Počiatkom (Smer – SD) bolo podľa Zajaca bežné, že zákazky vyhrávali schránkové firmy finančných skupín.
Podzhotoviteľov chráni banková záruka
ŽSR prvýkrát zmluvne zakotvili práve v zmluve so združením Nimnica ochranu podzhotoviteľov v podobe zloženej bankovej záruky. Tá predstavuje 20 % z ceny plnenia podzhotoviteľa. Zhotoviteľ je povinný v zmluve s podzhotoviteľom uviesť predmet subdodávky, cenu v členení až na jednotkové ceny a tiež záväzok, že ak nezaplatí ani v nasledujúcom fakturačnom období, môže si podzhotoviteľ uplatniť nárok na úhradu 20 % prostredníctvom bankovej záruky.
Zhotoviteľ tiež musí podľa ŽSR štvrťročne predkladať čestné prehlásenie, že všetky jeho záväzky voči podzhotoviteľom sú uhradené v plnom rozsahu, vrátane potvrdenia banky o prípadnom rozsahu čerpania záruk. Zhotoviteľ je povinný prostredníctvom bankovej záruky zabezpečiť splnenie záväzkov voči všetkým podzhotoviteľom.
Banková záruka musí byť platná po celý čas platnosti zmluvy medzi zhotoviteľom a podzhotoviteľom. Ak zhotoviteľ má viacerých členov združenia, táto povinnosť sa vzťahuje na každého člena združenia a jeho podzhotoviteľov. „ŽSR priamo nemôžu vyplácať podzhotoviteľov, nakoľko s nimi nemáme právny vzťah,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
ŽSR týmto krokom urobili podľa Pavlikovej potrebné právne kroky na ochranu všetkých podzhotoviteľov, ktorí sa budú na výstavbe tohto úseku podieľať aj napriek tomu, že nemajú žiadny právny vzťah s podzhotoviteľmi. Túto formu ochrany je možné uplatniť vo všetkých líniách subdodávateľského systému. Je vecou zmluvných partnerov už mimo ŽSR, aby si to uplatnili, dodala Pavliková.