Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) odporúča Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) prerobiť návrh novej bratislavskej hlavnej stanice s cieľom zvýšiť jej kapacitu. Podľa inštitúcie riešením je rozšíriť koľajisko o priestor súčasnej staničnej budovy, ako to navrhuje aj Metropolitný inštitút Bratislavy. „Ďalšími možnosťami sú presun stanice viac na východ či obchádzanie stanice nákladnými vlakmi,” informoval vo štvrtok ÚHP.
Obnova železníc a staníc
Projekt ŽSR Dopravný uzol Bratislava zahŕňa postupnú dostavbu a obnovu železničných tratí a staníc v hlavnom meste s predpokladanými nákladmi 654 mil. až 883 mil. eur podľa variantov, pri cenách z roku 2019, keď bola vypracovaná štúdia. „Projekt by sa mal aspoň čiastočne upraviť,” uviedli analytici. Navrhujú aj modernizovať trate v bratislavskom uzle a preveriť obnovenie stanice Filiálka.
Na rozvoj železničnej infraštruktúry majú ísť z eurozdrojov stovky miliónov eur
Súčasťou železničného projektu je modernizácia a zvyšovanie kapacity existujúcich tratí Nové Mesto – Petržalka a Bratislava – Devínska Nová Ves. „V druhom prípade treba počas projektovej prípravy preukázať technicky vhodný spôsob pridania tretej koľaje, pretože kapacitné rozšírenie neznamená automaticky ďalšiu koľaj,” upozornil ÚHP. Počíta sa tiež s výstavbou terminálov integrovanej osobnej prepravy Bory, Vrakuňa, Ružinov a Patrónka, pričom optimálnu polohu terminálu na Patrónke ešte treba určiť samostatnou analýzou.
Varianty projektu
Inštitúcia takisto odporúča nájsť vhodné riešenie pre zvyšné časti projektu, ktorých realizácia je do roku 2035 nepravdepodobná, napríklad obnovenie stanice Filiálka. „Popritom preskúmať ďalšie varianty, ktoré môžu zvýšiť prínosy projektu. Je to napríklad dobudovanie trate z Nového Mesta na letisko či z Filiálky k autobusovej stanici Nivy,” podotkli analytici.
ŽSR chcú doplniť štúdiu pre úsek Bratislava predmestie - filiálka, pred súťažou očakávajú cenové ponuky
Iba centrálny variant projektu vyzerá byť podľa ÚHP jediný návratný a kopíruje celoeurópsky trend mať jednu centrálnu osobnú stanicu, ktorá obslúži všetky vlaky. Zvyšné tri varianty navrhujú odkláňať vlaky na iné koncové stanice v meste, napríklad Nové Mesto, Petržalka alebo Filiálka, čo podľa analytikov nie je v súlade s európskou praxou, ani so všetkými staršími koncepciami rozvoja železníc v Bratislave. Všetky varianty navrhujú znížiť kapacitu Hlavnej stanice. „Ide o veľký paradox, keďže sa v budúcnosti ráta s výrazným navýšením počtu vlakov. Napríklad národný Plán dopravnej obslužnosti ráta s posilnením dopravy približne dvojnásobne,” podotkol ÚHP. Ako dodal, Bratislava je tiež potenciálnym úzkym hrdlom pre nákladnú dopravu medzi juhovýchodnou a severnou Európou.