- aktualizované 14. júla 11:50
Jednoduchšie vymáhanie neuhradených cestných poplatkov v rámci Európskej únie (EÚ) sa na istý čas odkladá. Vládny kabinet totiž odsunul rozhodnutie o návrhu zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií z dielne rezortu dopravy, ktorý má podľa pôvodných plánov vstúpiť do platnosti od 1. decembra 2021.
Legislatíva mala v rámci zosúladenia slovenskej legislatívy so smernicami Európskeho parlamentu a Rady EÚ z roka 2019 zabezpečiť elektronické vzájomné prepojenie cestného mýtneho systému v rámci EÚ a tým pádom aj uľahčiť cezhraničnú výmenu informácií o neuhradenom cestnom mýte v inom členskom štáte.
Posilní sa príjem z výberu pokút
Ministerstvo dopravy odhaduje náklady na úpravu informačných systémov vrátane vytvorenia jednotného informačného systému v cestnej doprave v priebehu rokov 2021 až 2024 vo výške viac ako 2,5 milióna eur.
Záujem motoristov o nákup diaľničných známok naďalej rastie, príjem z predaja sa pohybuje v miliónoch eur
V nákladoch sú započítané aj financie na zabezpečenie úradných rozhodnutí v úradných jazykoch štátov EÚ, Európskeho informačného systému vozidiel a vodičských preukazov. Na strane druhej rozpočet posilní podľa odhadu rezortu už v roku 2022 príjem z výberu pokút od zahraničných prevádzkovateľov vo výške 4,6 milióna eur. Štát tak zarobí každý rok minimálne okolo 4 miliónov eur.
Ľahšie vymáhanie na Slovensku
Návrh zákona umožní aj Slovensku jednoduchšie vymáhanie neuhradených poplatkov za použitie cestnej infraštruktúry od zahraničných motoristov či prevádzkovateľov vozidiel, alebo naopak, iným členským štátom únie od slovenských motoristov.
Ide napríklad o mýto, diaľničnú známku, elektronickú diaľničnú známku, poplatky za použitie mosta, tunela či trajektu.
V Žilinskom kraji je v nevyhovujúcom a havarijnom stave približne pätina ciest II. a III. triedy
V prípade schválenia návrhu zákona v parlamente sa upraví poskytovanie údajov na účely objasnenia deliktov spáchaných na úseku spoplatnených pozemných komunikácií na území Slovenska a opačný postup, teda postup slovenských orgánov pri vybavovaní žiadostí iných členských štátov na účely objasnenia neuhradenia cestných poplatkov podľa ich predpisov.