J. Marosz: Škodlivý materiál treba odstrániť a navoziť vhodný

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ján Marosz
Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Foto: OĽaNO
Ak dodatočné testy potvrdia nepovolený materiál, štát musí vyvinúť maximálne úsilie na jeho výmenu

Projekt výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy nebol od začiatku dobre manažovaný, vrátane štátneho stavebného dohľadu. Tvrdí to poslanec parlamentu a tieňový minister dopravy za hnutie OľaNO Ján Marosz, ktorý sa zúčastnil na utorkovom prieskume na stavbe. Očakáva, že úseky R7 môžu byť hotové podľa plánu v budúcom roku, ale dokončenie D4 by malo meškať.

Na čo ste sa počas prieskumu zamerali?

– Boli sme na úsekoch rozostavanej diaľnice D4, aj tam, kde sa prepája s R7-kou. Hlavne sme videli miesta, odkiaľ boli odoberané vzorky, ktoré boli potom použité v ekoaudite. Chceli sme reálne vidieť problematické násypy a boli sme svedkami aj toho, že v nich boli kusy tehiel, železa, azbestu, čo tam nemá čo hľadať.

Presvedčili sme sa aj na vlastné oči, že podozrenia z toho, že sú ohrozené podzemné vody nevhodnými materiálmi, pretrvávajú. Zhotoviteľ nám povedal a predložil dokumenty, že pracuje len so schválenými materiálmi, ktoré odobrili autority životného prostredia, ministerstva dopravy. Ako je možné, že štát niečo povolí a teraz sa tvári prekvapene?

Ministerstvo dopravy sa opäť zobúdza až po tlaku opozície. Teraz dali zmocnenca, ktorý sa zaoberá aj ekológiou, urobili audit a odhodlali sa k nejakým krokom, keď sú už násypy hotové a polovica diela je za nami. To musí opozícia na niečo poukázať, aby autority štátu konali? Z tohto hľadiska je to podľa nás nezodpovedné zlyhanie štátu, nedobrý manažment tohto veľkého projektu od začiatku.

Stavba D4 a R7
Stavba D4 a R7 Foto: d4r7.com.

Odpadkoví králi si prišli na svoje

Čím si vysvetľujete, že zhotoviteľ podľa ekoauditu používa na stavbe rôzne nevhodné materiály, prípadne odpad? Môže to súvisieť aj s cenou projektu?

– Aj na to sme sa pýtali riaditeľa zhotoviteľa, či sa nesnažia optimalizovať cenu. Oni hovoria, že sa snažia, aby materiál bol čím bližšie k samotnému dielu. A to je práve otázka nelegálnych zemníkov, či sú všetky schválené, povolené. Predložili dokumenty a tvrdia, že na všetko majú povolenia ministerstiev dopravy a životného prostredia.

Stavebné materiály podľa papierov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sú povolené. Ľavá ruka nevie, čo robí pravá! Dvaja ministri z jednej strany sa na začiatku projektu nevedeli tak skoordinovať, aby boli súčinní so zhotoviteľom, aby dielo rýchlejšie napredovalo. Obávam sa, že to bolo trochu rozohraté s odpadkovými kráľmi v okolí Bratislavy, ktorí si prišli na svoje.

Ak aj dodatočné testy nových odobratých vzoriek potvrdia používanie nepovoleného materiálu, aké opatrenia by mali prijať štát a koncesionár?

– Chcem byť optimista, že škodlivý násypový materiál bude len v nejakom malom percente. Akonáhle to potvrdia analýzy, mal by sa odstrániť a navoziť vhodný, primeraný materiál. Na prieskume sme sa dozvedeli, že päť percent násypov môže byť aj z recyklátu, ale musí byť čistý, schválený a ekologický. Nesmú tam byť zubné pasty, káble, alebo nebodaj fenoly, arzén a podobne, čo vyteká do pôdy. To musia strážiť obvodné úrady životného prostredia.

R7
Križovatka Prievoz | Foto: D4R7 Construction

Ministerstvo dopravy žiada vymeniť nezávislý stavebný dozor na stavbe pre stratu dôvery. Čo na to hovoríte?

– Doteraz tam nebol nezávislý stavebný dohľad zo strany štátu, až teraz určili zodpovedného. Pán minister (dopravy a výstavby) Érsek vždy hovoril, však zhotoviteľ má svoj nezávislý dozor. To je v poriadku, ale tieto problémy si mal štát strážiť už na začiatku výstavby.

Projekt nebol od začiatku dobre manažovaný, vrátane štátneho stavebného dohľadu, ktorý tam mal byť už pri spúšťaní stavebných činností. Škodlivý materiál už môže byť v zemi. Preto všetky zložky štátu musia vyvinúť maximálnu snahu, aby bol nahradený správnym materiálom.

Dokončenie D4 bude meškať

Hrozí niečo podobné ako v prípade pozastavenej stavby tunela Višnové?

– Aj ja som sa pýtal, či hrozí druhé Višňové. V tejto chvíli som presvedčený, že nehrozí. Zhotoviteľ tvrdí, že diaľnicu budú tridsať rokov obsluhovať, je za ňu zodpovedný a banky potrebujú peniaze naspäť. Snažia sa robiť dielo kvalitne, vyhlásili.

Na druhej strane, je tu Žitný ostrov, sú tu podzemné vody. Nemôžeme si dovoliť, že arzén a fenoly vytekajú do pôdy. Toto riziko stále nebolo dôveryhodne vyvrátené a žiadame, aby sa s tým štát zaoberal.

D4/R7
Výsuvná skruž na západnom predmostí stavby mosta cez Dunaj na D4. Foto: d4r7.com

Rýchlostná cesta R7 a diaľnica D4 by mali byť podľa pôvodného plánu hotové na jar, respektíve na jeseň 2020. Je to ešte reálne?

– R7-ka je v poriadku, videli sme, že ju už asfaltujú. Predpokladám, že sa stihne v riadnych termínoch. Pokiaľ ide o D4-ku, výstavbu oddiali štát. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť nie sú schopní urobiť okolo križovatky D4 s D1 všetko tak, aby to bolo schodné. To zapríčiní meškanie D4-ky. Päťkilometrový úsek bude spustený do predčasného užívania. Šoféri budú mať benefit z D4-ky skôr pred odovzdaním celej diaľnice.

Prieskum podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR ukázal len to, o čom rezort už informoval a nedávno zverejnil v ekoaudite. Ten preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA. Ak testovanie potvrdí v stavbe nepovolený materiál, koncesionár ho bude musieť na vlastné náklady odstrániť.

Budúca križovatka D4 a D1 má podľa NDS právoplatné stavebné povolenie a všetky pozemky sú vykúpené. NDS je pripravená pomôcť v problematických častiach výstavby, najmä pri budovaní násypov D4, ak o to bude mať koncesionár záujem.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať