Inštitút pre dopravu a hospodárstvo kritizuje meškajúcu výstavbu diaľnic

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová.

Výhrady má aj k tomu, že príprava národného generelu dopravy či dopravnej autority pre koordináciu verejnej dopravy sú v nedohľadne.

Výstavba diaľničných úsekov mešká, príprava národného generelu dopravy či dopravnej autority pre koordináciu verejnej dopravy sú v nedohľadne. To sú niektoré z viacerých výhrad Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) k dvojročnému pôsobeniu ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka (Most-Híd).

Inštitút upozorňuje aj na to, že cieľový grafikon vlakovej dopravy do roku 2020 nie je dokončený, podmienky pri cestovaní vlakmi a autobusmi nie sú zrovnoprávnené a spochybňuje realizáciu zámeru na zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest. V rozvoji cyklodopravy podľa inštitútu zatiaľ nie je zásadný posun, výstavba záchytných parkovísk sa nepodarila. Plán na vznik národného leteckého a vodného dopravcu, s čím tiež počíta vládna koalícia, nie je na programe dňa.

IDH - Rastislav Cenký
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. Foto: idah.sk.
V rezorte sa strácajú odborníci

„Investície a úsilie ministra sú smerované viac na juh Slovenska, čím ukazuje, pre koho je ministrom a čo je predmetom jeho záujmu,“ informoval agentúru SITA riaditeľ IDH Rastislav Cenký. Za bonbónik označil, že vláda zabezpečí zosúladenie zákona o dráhach so zákonom o používaní jazyka národnostných menšín pri označovaní názvov železničných staníc a zastávok na národnostne zmiešaných územiach. „Zároveň pod vedením ministra sa v rezorte stále strácajú odborníci a vedenie železničných firiem je riadené viac marketingovo ako odborne a vôbec nie v prospech štátu a občanov,“ uviedol Cenký.

Vlak ZSSK
Ilustračné foto: slovakrail.sk.
Úprava projektu mení charakter stavby D4 a R7

Veľkú výhradu má tiež k schváleniu zmien v projekte výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, ktoré podľa neho zásadne menia charakter a technické parametre stavby. „D4/R7 mešká dva roky a všetko nasvedčuje tomu, že im špeciálny stavebný úrad bezprecedentne schválil zmenu stavby pred dokončením – zmeny v projekte. Treba to chápať ako optimalizáciu nákladov zhotoviteľa a vylepšenie úpravou projektu na úkor parametrov zo zadania súťaže,“ tvrdí Cenký. Viacerí už podľa neho avizovali, že sa budú pre toto rozhodnutie špeciálneho stavebného úradu súdiť a otázne je, kto za to bude niesť zodpovednosť.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie IDH SlovakiaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR