Ide o peniaze z Nástroja na prepojenie Európy, ktoré na úspešné projekty prideľuje priamo Európska komisia.
BRATISLAVA 26. októbra (SITA) – Európska únia v najbližších rokoch investuje do rozvoja dopravy na Slovensku viac ako 700 miliónov eur. Pôjde o peniaze z Nástroja na prepojenie Európy (CEF), ktoré na úspešné projekty prideľuje priamo Európska komisia.
Ako vo štvrtok informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), ide o investíciu navyše k už prideleným štyrom miliardám eur v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, a to najmä do udržateľných druhov dopravy.
„Slovenské projekty boli v Bruseli úspešné. Ukázali sme, že vieme zabojovať o peniaze na dopravu kvalitnými projektami,“ vyhlásil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). „Vítame preto plány Európskej komisie na pokračovanie v tejto forme kohéznej politiky aj v rokoch 2018 – 2020 a chceme sa zapojiť do ďalších výziev,“ dodal minister.
Schválené desiatky slovenských projektov
V rámci doterajších troch výziev schválila Európska komisia prostredníctvom Výkonnej agentúry pre inovácie a siete desiatky slovenských projektov, najmä z oblasti železničnej a vodnej dopravy. Uspeli aj projekty zamerané na rozvoj alternatívnych palív v doprave.
Vo všetkých troch výzvach vyčlenila Európska únia na financovanie projektov súvisiacich s alternatívnym pohonom na elektrinu či skvapalnený plyn takmer 17 mil. eur. Podporený bol aj jeden cestný projekt, a to spolufinancovanie výstavby diaľnice D3 Čadca Bukov – Svrčinovec. Možnosť stavať diaľnice z nástroja CEF je zatiaľ limitovaná.
Podpora aj pre obnovu plavebnej komory VD Gabčíkovo
Zo zdrojov CEF bude v SR spolufinancovaných dvadsať projektov, okrem výstavby D3 Čadca Bukov – Svrčinovec, napríklad výstavba cezhraničného mostu Komárno – Komárom, modernizácia železničných tratí v úseku Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry a v dvoch úsekoch medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou SR a ČR, implementácia systému GSM-R do siete Železníc Slovenskej republiky v úseku Varín – Košice – Čierna nad Tisou, ako aj dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, úsek Žilina – Varín, či implementácia technickej interoperability v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s.
Podporená bude aj modernizácia plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo, projekt DaReM – opatrenia na zlepšenie podmienok plavby na Dunaji, nadnárodný projekt Chorvátska, Slovenska a Česka EAST-E zameraný na výstavbu 62 nabíjacích staníc pre elektromobily, poľsko-slovenský projekt NCE – FastEvNet na výstavbu 85 nabíjacích staníc pre elektromobily, alebo nadnárodný projekt URBAN-E na budovanie nabíjacích staníc v Ľubľane, v Bratislave a v Záhrebe.
Môže to byť jeden z pilierov financovania dopravnej infraštruktúry
„Ministerstvo dopravy a výstavby SR plní úlohu členského štátu podľa článku 22 Nariadenia o CEF a zároveň figuruje aj ako príjemca vybraných projektov CEF, a to hlavne v prípade projektov implementovaných rozpočtovými organizáciami ministerstva. Nástroj CEF, v rámci ktorého súťažia kohézne krajiny o európske financie medzi sebou, predstavuje príležitosť na získanie významných finančných prostriedkov pre SR,“ uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Po roku 2023, kedy sa skončí čerpanie aktuálneho obdobia fondov EÚ 2014 – 2020, bude podľa nej tento model pravdepodobne jedným z pilierov budúceho financovania dopravnej infraštruktúry na Slovensku.