Poslanci európskeho parlamentu dali v stredu zelenú novým pravidlám v rámci EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov. Ide o nariadenie Euro 7. Vozidlá budú musieť spĺňať nové normy dlhšie, čím sa zabezpečí, že zostanú čistejšie počas celej životnosti. Dohodu musí ešte schváliť aj rada.
Prísnejšie limity pre autobusy
Pre osobné automobily a dodávky budú zachované súčasné testovacie podmienky Euro 6 a emisné limity výfukových plynov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity pre výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro VI.
Európsky parlament schválil viac nabíjacích staníc pre elektrické autá a nové pravidlá pre čistejšie lodné palivá
Po prvýkrát budú normy EÚ zahŕňať limity emisií brzdných častíc (PM10) pre osobné automobily a dodávky a minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérie v elektrických a hybridných automobiloch.
Pre každé vozidlo bude k dispozícii environmentálny pas vozidla, ktorý bude obsahovať informácie o jeho environmentálnych vlastnostiach v čase registrácie. Ide o informácie ako sú limity emisií znečisťujúcich látok, emisie CO2, spotreba paliva a elektrickej energie, elektrický dojazd, či životnosť batérie.
Pôvodné návrhy vyvolali ostrú reakciu
Používatelia vozidiel budú mať tiež prístup k aktuálnym informáciám o spotrebe paliva, stave batérie, emisiách znečisťujúcich látok a ďalším relevantným informáciám generovaným palubnými systémami a monitormi.
Ako uviedla europoslankyňa Monika Beňová, pôvodné návrhy emisných noriem Euro 7 vyvolali ostrú reakciu a vlnu nevôle v automobilovom priemysle. Zavedenie požadovaných zmien sa totiž podľa jej slov ukazovalo ako veľmi drahé a len málo rentabilné. To by sa automaticky odzrkadlilo napríklad aj v cenách motorových vozidiel pre spotrebiteľa.
Spoločnosť Eurowag je pripravená na spustenie európskeho mýta na Slovensku, dopravcovia si už služby môžu objednať
„Menej prísne normy pomôžu zabezpečiť lepšiu dostupnosť automobilov, dostatočný čas pre výrobcov, aby sa novým požiadavkám dokázali prispôsobiť a prispejú aj k zachovaniu existujúcich pracovných miest, ktoré by neprimerane striktné opatrenia mohli ohrozovať,“ povedala Beňová. Europoslanec Eugen Jurzyca súhlasí, že emisie treba znižovať.
Znižovanie nevýfukových emisií
„Podľa mňa by bolo však efektívnejšie, ak by sme predražili autá a všetkých znečisťovateľov podľa toho, koľko emisií vypúšťajú,“ skonštatoval Jurzyca.
Zároveň ocenil, že výsledný návrh nejde smerom neefektívneho sprísňovania emisií výfukových plynov osobných áut. Naopak, sústredí sa na znižovanie nevýfukových emisií, napríklad emisií z bŕzd alebo pneumatík.
„Nevýfukové emisie budú hlavným zdrojom znečistenia z dopravy do roku 2035,“ dodal Jurzyca.