- aktualizované 5. novembra 12:38
Nové obchodné možnosti v nákladnej železničnej doprave boli témou rokovania ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka (Most-Híd) s jeho čínskym kolegom Li Xiaopengom v Šanghaji. Obe strany zároveň podpísali memorandum o porozumení v oblasti dopravy a logistiky. Cieľom je vytvoriť také podmienky, ktoré podporia prepravu tovarov medzi Čínou a Európou, pričom by smerovali cez Slovensko. Ministerstvo dopravy a výstavby SR o tom informovalo v utorok v tlačovej správe.
Veľký krok k užšej spolupráci
„Podpísaním memoranda sme urobili veľký krok k užšej spolupráci, ktorá, verím, už čoskoro prinesie konkrétne výsledky pri preprave intermodálnych vlakov medzi Čínou a Európou cez územie Slovenska,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Obaja partneri potvrdili, že sú pripravení vytvoriť všetky podmienky na podporu a rozvoj dopravy a logistiky medzi oboma krajinami.
Nová zmluva štátu so ZSSK nebude prekážkou pre súťaže na ďalších tratiach, tvrdí Ministerstvo dopravy
Zámerom je podľa rezortu dopravy vytvorenie spoločných pracovných skupín, rovnako spoločná účasť na medzinárodných výstavách a veľtrhoch a nemej dôležitou zostáva vzájomná výmena informácií v oblasti rozvoja intermodálnej prepravy.
„Rokovania v Číne tak nadväzujú na úspešný príchod prvého uceleného nákladného vlaku z čínskeho mesta Xian do terminálu v Dunajskej Strede začiatkom októbra. Jeho pravidelná prevádzka prináša množstvo obchodných výhod pre samotné slovenské železnice,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Nevyhnutná prekládka kontajnerov
Pri prechode na Slovensko je nevyhnutná prekládka kontajnerov medzi širokým a európskym železničným rozchodom v Termináli kombinovanej dopravy Dobrá pri Čiernej nad Tisou (okres Trebišov). „Ide o významný bod celej tranzitnej trasy,“ priblížila Ducká.
Terminál patriaci Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. s dvomi portálovými žeriavmi má prekládkovú kapacitu do 200-tisíc kontajnerov ročne. „Tovar z kontajnerov ďalej smeruje k zákazníkom do Česka, Maďarska, Rakúska a samozrejme na Slovensko,“ dodala Ducká.
Štát musí vytvoriť podmienky
Podľa Érseka je Slovensko na zvýšenie počtu vlakov z Číny pripravené. „Máme dobré prekladisko zo širokorozchodnej na úzky rozchod a samozrejme kontajnerová doprava, ktorá bude pokračovať po celej Európe, to je náš biznis, to z toho chceme mať,“ povedal v utorok v Šanghaji. Vývoj v tejto oblasti ide podľa neho dobrým smerom.
„Štát musí vytvoriť podmienky, ostatné už vytvoria podnikatelia. Jednoducho to je našim cieľom, aby sme zabezpečili podmienky, aby tie vlaky chodili cez Slovensko,“ dodal minister dopravy.