Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v pondelok 17. februára cestujúcim na východnom Slovensku oficiálne odovzdávajú elektrifikovanú trať Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou.
Tento projekt, financovaný z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu SR, prináša zlepšenie dopravnej infraštruktúry a ekologické benefity pre Košický kraj.
Modernizácie trate je dôležitým krokom
Modernizácia trate je dôležitým prvkom v rozvoji železničnej siete a prispieva k zvýšeniu atraktivity vlakovej dopravy. Elektrifikáciou 21,5 km dlhého úseku sa znížia emisie skleníkových plynov, hluk, ale aj prašnosť v regióne. Trať umožní vyššiu rýchlosť vlakov až do 100 km/h.
Ekologický prínos vidíme aj v tom, že sa zlepšia podmienky pre cestujúcich, čo môže viesť k zvýšeniu počtu osôb, ktoré uprednostnia vlak pred individuálnou automobilovou dopravou.
Železnice Slovenskej republiky spustili brúsnu kampaň, revitalizujú stovky kilometrov koľajníc a vyše 40 výhybiek
„Elektrifikácia tejto trate je dôležitým krokom k modernizácii našej železničnej siete. Nielenže sa zvýši efektivita a bezpečnosť dopravy, ale vďaka prácam na železničnom zvršku a spodku sa zlepšia podmienky aj pre nákladnú dopravu. Verím, že táto elektrifikácia prispeje aj k častejšiemu využívaniu železničnej dopravy v regióne, a tým pádom aj pomôže životnému prostrediu,“ uviedol k projektu Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.
Rozvoj verejnej dopravy v regióne
S výstavbou projektu sa začalo v roku 2021 a realizovalo ho združenie „ELHAMO“, ktorého vedúcim členom bola spoločnosť ELTRA, s.r.o., a ďalším členom spoločnosť TSS GRADE, a.s. Rozsiahle stavebné práce zahŕňali modernizáciu železničného spodku a zvršku, rekonštrukciu zabezpečovacej a oznamovacej techniky a výstavbu trakčného vedenia.
Ďalším prínosom tohto projektu sú zmodernizované stanice a zastávky, ktoré zvyšujú komfort pre cestujúcich. Počas stavby sa vyskytlo niekoľko komplikácií, napríklad problémy so zásobovaním materiálmi či nálezy vojnového streliva vo viacerých lokalitách. Tieto okolnosti mali podstatný dopad na samotnú stavbu a vyžiadali si predĺženie lehoty výstavby.
Cestujúci si za jazdu vlakom priplatia, ZSSK zavádza nový poplatok
„Elektrifikácia trate prispeje k rozvoju verejnej dopravy v regióne, čo zjednoduší cestovanie do Košíc a zvýši atraktívnosť vlakovej dopravy. Okrem toho prináša dôležité environmentálne benefity, ktoré sú v súčasnosti mimoriadne atraktívne aj v súvislosti so smerovaním Európskej únie,“ vyzdvihol Minister dopravy SR Jozef Ráž. Celkovo sa na výstavbu vynaložilo 66,8 mil. eur, z toho 85 % bolo hradených z prostriedkov EÚ a 15 % zo štátneho rozpočtu.
„Tieto investície pre nás ako ministerstvo dopravy predstavujú kľúčovú zložku rozvoja a prispejú k dlhotrvajúcemu pozitívnemu vplyvu na železničnú infraštruktúru,“ doplnila Štátna tajomníčka MD SR Denisa Žiláková.