- aktualizované 9. marca, 15:56
Plánovaná električková trať, ktorá má viesť pred Slovenským národným divadlom (SND) a ktorú presadzuje hlavné mesto, je v rozpore s vlastným územným plánom mesta a zóny. Tvrdia to podporovatelia Výzvy na zachovanie pešej zóny medzi SND a Nábrežím M. R. Štefánika. Informoval o tom jeden z nich, hudobník a aktivista Anton Popovič v tlačovej správe.
Výzvu podporujú aj zvučné mená, ako napríklad súčasný bratislavský poslanec a zároveň poslanec Národnej rady SR a v minulosti tvár Nežnej revolúcie Ján Budaj, ďalej exminister kultúry, herec a tribún novembra ’89 Milan Kňažko, hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad či starostka bratislavskej mestskej časti Karlova Ves Dana Čahojová.
Neestetickosť a hluk
„Vybudovanie električkovej trate považujeme za degradáciu a znásilnenie verejného priestoru pred Slovenským národným divadlom,“ uviedli podporovatelia výzvy s tým, že takýchto priestorov Bratislava nemá na rozdávanie pre „nekultúrne a necitlivé zásahy bývalých vedení mesta„.
Vallo vybuduje novú električkovú linku. Odborník vidí riešenie inde
Odporcovia električky pred SND tiež tvrdia, že technokratické dáta nemôžu byť určujúcim faktorom zrovna tam, kde existuje takýto unikátny spoločenský priestor pešej zóny. Okrem neestetickosti vidia problém aj v hluku a vibráciách, ktoré by jazda električiek spôsobovala, pohyb samotných električiek by tiež mohol negatívne ovplyvniť bezpečnosť a oddychovú kvalitu námestia.
Chcú iné trasovanie
Priestor pred SND v súčasnosti neplní svoju funkciu úplne, pretože ešte nie je dokončená druhá a tretia časť komplexu Eurovea.
„Nie je dobudovaný plánovaný zelený bulvár spájajúci centrum Starého Mesta, námestie pred SND, Euroveu II a v budúcnosti Zimný prístav tak, ako to magistrát schválil ešte v roku 2003 Urbanistickou štúdiou Zóna Pribinova,“ upozorňujú podporovatelia výzvy.
Ministerstvo kultúry nemôže rozhodovať o osude budúcej električkovej trate pred budovou SND
Žiadajú vedenie mesta, aby vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a námestím pred budovami Eurovea a aby využilo jednu z ďalších prezentovaných možností trasovania električky v teritóriu zóny Pribinova – Landererova – Mlynské Nivy tak, aby Bratislava nestratila pešiu zónu.
Štyri možné varianty
Hlavné mesto vybralo plánovanú trasu novej električky po Pribinovej ulici zo štyroch možných variantov. Primátor Bratislavy Matúš Vallo tvrdí, že je to najlepší a najvýhodnejší variant v porovnaní s inými alternatívami. Dokončenie a spustenie trate očakáva mesto v roku 2024.
Ako v reakcii pre agentúru SITA uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla, magistrát preveroval celkovo sedem rôznych trás vedenia električkovej trate v novom centre Bratislavy. „Na základe posúdenia všetkých trás z pohľadu napojenia na ostatné električkové radiály (aj na pripravovanú do Podunajských Biskupíc), realizovateľnosti stavby, dopravnej obsluhy, investičných nákladov, času realizácie a dopadov na kvalitu verejného priestoru prišli experti k záveru, že ako najvhodnejšia v území sa javí trasa po Pribinovej ulici, prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici,“ vysvetlil Bubla.
Primátor spolu s odborníkmi sú pripravení vysvetliť dôvody trasovania električky práve pred budovou SND petičiarom. Verejný priestor je totiž podľa nich len jedným z atribútov a magistrát musí brať ohľad na všetky aspekty, medzi ktoré patrí napríklad aj obslužnosť či cena.