Dopravný podnik získal z eurofondov na nákup trolejbusov dotáciu 8,3 milióna eur.
Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP) kúpi 15 nových trolejbusov. Stane sa tak vďaka odsúhlaseniu projektu modernizácie vozového parku, na čo zo zdrojov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) dostane nenávratný finančný príspevok 8,3 milióna eur.
Ako pre agentúru SITA uviedol riaditeľ dopravného podniku Peter Janus, kúpa 15 nových vozidiel mestskej hromadnej dopravy bude okrem vyše osemmiliónovej dotácie z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR dotovaná aj sumou 400-tisíc eur z vlastných zdrojov spoločnosti. Financie na päťpercentné spolufinancovanie dopravnému podniku odsúhlasili mestskí poslanci.
„Predpokladáme, že cena týchto trolejbusov bude na základe verejnej aukcie a elektronického obstarania o niečo nižšia, čiže sa možno budeme pohybovať na úrovni 350- až 400-tisíc eur úhrady z vlastných zdrojov,“ uviedol Janus.
Na prešovské cesty by malo pribudnúť desať kusov trojnápravových nízkopodlažných asynchrónnych trolejbusov s kĺbovou verziou a päť kusov dvojnápravových nízkopodlažných trolejbusov. Kúpa nových vozidiel by mala nielen zvýšiť komfort cestujúcich, ale najmä ich bezpečnosť.
„Ak sa podarí splniť všetky náležitosti, tak v priebehu prázdnin by sme mohli podpísať zmluvu na dodávku trolejbusov. Keďže tá trvá šesť až osem mesiacov, dostať by sme ich mohli na jar budúceho roka,“ spresnil riaditeľ.
Celkovo má Dopravný podnik mesta Prešov k dispozícii 37 trolejbusov. Ich priemerný vek sa pohybuje okolo 11 rokov. Podľa Janusa však dopravný podnik dobieha rok 1992, keď pri spustení trolejbusovej dopravy na Sídlisku Sekčov obstaral 20 vtedy nových trolejbusov. Dnes však už majú 24 rokov a sú technicky zastarané.
„Darmo na nich boli realizované veľké generálne opravy, ich morálna aj fyzická životnosť je na hrane. Keby sme nové trolejbusy mali aj dnes, je najvyšší čas ich vymeniť, lebo máme denne problémy s výpravou a minimálne na dvoch – troch trolejbusových linkách nám musia z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu starých trolejbusov premávať autobusy,“ ozrejmil súčasnú situáciu riaditeľ.
Ako doplnila hovorkyňa mesta Prešov Veronika Kmetóny-Gazdová, mesto chce v získavaní dotácií pokračovať. Ďalším projektom na žiadosť o financie z OPII je Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR, ktorý je kľúčovým dokumentom pre čerpanie ďalších fondov pre oblasť dopravy v Prešove.
Eurofondy mesto plánuje využiť aj na rekonštrukciu súčasných trolejových tratí i na výstavbu nových ako je prepojenie Rusínskej a Kuzmányho ulice. Zamýšľaná je aj trolejizácia sídliska Šváby a ďalších častí Prešova.
„Nenávratný finančný príspevok chce mesto využiť aj na modernizáciu depa a opravárenských dielní v prešovskom dopravnom podniku,“ uviedla Kmetóny-Gazdová. Keďže dotácie pokryjú 95 percent nákladov, mesto by sa tak vo všetkých prípadoch podieľalo päťpercentným spolufinancovaním. „V prípade schválenia týchto žiadostí by šlo o najväčší objem čerpania európskych fondov v histórii Prešova,“ dodala hovorkyňa.