Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) vráti časť nenávratného finančného príspevku na nákup trolejbusov v rámci projektu modernizácie mestskej hromadnej dopravy vo výške 375-tisíc eur. Ide o päťpercentnú korekciu z dotácie 7,5 milióna.
Dôvodom je porušenie smernice pri zverejnení verejného obstarávania ešte z roku 2016. Súhlas na vrátenie financií z prostriedkov DPMP udelili na svojom tohtotýždňovom rokovaní prešovskí mestskí poslanci, pričom súčasťou je aj dohoda na štvorročnom splátkovom období do roku 2023.
Zastupiteľstvo zároveň na základe stanoviska advokátskej kancelárie požiadalo orgány DPMP, aby si uplatnili nárok na náhradu škody na základe porušenia právnych povinnosti voči spoločnosti Process management, s.r.o. Bratislava, ktorá dopravnému podniku zabezpečovala súťažné podklady a proces verejného obstarávania koordinovala.
Firma o korekcii nevedela
V prvom kole sa tak má stať predžalobnou výzvou a v prípade neúspechu si má dopravca uplatniť svoj nárok súdnou cestou podaním žaloby o náhradu škody. Hoci zastupiteľstvo hlasovalo aj o možnosti, že okolnosti vzniku záväzku prešetrí hlavný kontrolór mesta, takýto návrh napokon o jeden hlas neprešiel.
Žilina má obavy z hromadenia dopravných problémov, vyrieši ich až dostavba tunela Višňové
Ako v reakcii na uznesenie poslancov uviedol pre agentúru SITA konateľ spoločnosti Process management Peter Varga, doteraz nemali od mesta ani dopravného podniku žiadnu informáciu o nutnosti korekcie.
„Naša spoločnosť nemá informáciu, že v prípade verejného obstarávania tejto zákazky bol porušený zákon o verejnom obstarávaní. Nie sme si vedomí ani žiadneho pochybenia. V prípade, že nám bude doručená predžalobná výzva, budeme ju, samozrejme, analyzovať a podnikneme procesné úkony. Súčinnosti v tomto procese sa určite vyhýbať nebudeme,“ uviedol pre agentúru SITA Varga.
Diskriminačná podmienka
Audítori Európskej komisie vyčítali dopravnému podniku, že v súťažných podkladoch verejného obstarávania sa nachádzala diskriminačná podmienka v technických špecifikáciách s odkazom na konkrétnu firmu výrobcu, bez toho, aby bol použitý aj výraz „alebo ekvivalentné“.
Ministerstvo dopravy a výstavby na základe tohto zistenia pristúpilo k päťpercentnej korekcii z pridelenej dotácie. Neuznalo ani odvolanie DPMP, ktorý v ňom uviedol, že pri uvedených zariadeniach nie je možné použiť nič ekvivalentné, keďže ide o palubné počítače a označovače, ktoré sa premontujú zo zastaraných autobusov do nových, pričom tým pádom musí ísť o rovnaký protikus, aby sa zariadenia vedeli zapojiť do rozsiahleho tarifného a informačného systému.
Križovatku Triblavina chcú prepojiť s Chorvátskym Grobom, BSK požiada o milióny eur
Ako ale vyplýva zo záverov predloženého právneho stanoviska, ktorú si nechal dopravca vypracovať, výsledok prípadného súdneho sporu o zrušenie rozhodnutia by bol neistý, respektíve vo vyššej miere negatívny.
Nezaplatením uvedenej sumy by sa navyše mohlo skomplikovať aj financovanie druhej etapy modernizácie vozového parku dopravcu, ktorá momentálne prebieha.
Modernizácia vozového parku
DPMP zabezpečuje v dvoch etapách projektu Modernizácie vozového parku trolejbusov celkovo 25 nových vozidiel za takmer 13,1 milióna eur.
V roku 2017 nasadil dopravca postupne na linky prvých 15 trolejbusov. Celkové náklady na ich nákup boli takmer 7,9 milióna eur, z toho 7,5 milióna eur pokryl nenávratný finančný príspevok z európskych fondov.
V druhej etape aktuálne očakáva dopravca dodávku zvyšných desiatich vozidiel za 5,2 milióna eur. Dotácia z európskych zdrojov je viac ako 4,9 milióna eur a použité vlastné zdroje sú 260-tisíc eur. Po ukončení dodávky bude mať dopravný podnik 46 trolejbusov, z ktorých bude 27 plne klimatizovaných.