Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) chce vyhlásiť ostrý štrajk, ak premiér Peter Pellegrini alebo minister financií Ladislav Kamenický (obaja Smer-SD) do stredy do 11:00 neprídu s nimi rokovať o ich požiadavkách. Informoval o tom v utorok v rámci začatého protestu proti podmienkam podnikania v cestnej doprave Stanislav Skala z vedenia UNAS na porade s autodopravcami v Bratislave na Rožňavskej ulici, kde je odstavených takmer dvadsať nákladných vozidiel, vrátane osobných zväčša z rôznych regiónov Slovenska.
Na tomto postupe sa podľa neho dohodli s kolegami v Košiciach a na Orave. Jeden z prítomných autodopravcov navrhol, že treba zablokovať príjazdové cesty do hlavného mesta, resp. výjazdy z neho.
Zaparkované kamióny v Bratislave
„Vydržte tu aspoň do zajtra (do stredy) do obeda, aby sme mohli hľadať ďalších autodopravcov, aj tých, čo sú v Komárne. Dnes večer (v utorok) to pustím von, že automaticky blokujeme po dvanástej hodine celé Slovensko,“ povedal Skala.
Štrajk kamionistov v Bratislave nemusí byť posledný, ČESMAD nevylučuje razantnejšie celoslovenské akcie (Foto)
Ako dodal, už je mu úplne jedno, či sú alebo nie sú politickí, pričom v stredu by k ním mal prísť exprezident Andrej Kiska zo strany Za ľudí. „My ho odtiaľ nevyženieme, môžeme ho maximálne prijať,“ uviedol Skala s tým, že uvažujú vyzvať zástupcov opozície, aby prišli medzi nich.
Kamióny sú zaparkované na Rožňavskej ulici blízko križovatky s Tomášikovou ulicou za sebou v krajnom jazdnom pruhu v smere do mesta. Mestská hromadná doprava na tomto úseku fungovala bez obmedzení, podobne ako individuálna doprava v opačnom smere von z mesta. Drvivá väčšina zaparkovaných kamiónov je z regiónov mimo Bratislavy, a to z okresov Trnava, Piešťany, Topoľčany, Prievidza, Zlaté Moravce, Nové Zámky, Žilina, Liptovský Mikuláš a Poprad.
Mýto sa nedostáva do ciest
Protest autodopravcov v hlavnom meste prišiel podporiť aj riaditeľ žilinskej spoločnosti Waltrans Juraj Vlk. „Máme najvyššie dane na Slovensku a mýto sa nedáva do ciest, ale bohvie kde mizne. Len malá časť mýta ide do opravy ciest, do vybudovania nových ciest,“ povedal pre agentúru SITA o dôvodoch, prečo podporil protestnú akciu. Podmienky na podnikanie v cestnej doprave označil za likvidačné. „Dane a odvody sú vysoké. Hlavne to,“ dodal.
Dôvodom protestu autodopravcov, ktorý sa koná od utorka v podobe zhromaždenia v Bratislave a jazdy kamiónov na Orave, je podľa UNAS dlhodobo sa zvyšujúce zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenie Najvyššieho kontrolného úradu SR o nehospodárnom výbere mýta.
Štrajk ako krajné riešenie
Posledné tri roky podľa Stanislava Skalu z UNAS žiadali o nápravu a vytvorenie dôstojného podnikateľského prostredia v cestnej doprave premiérov Roberta Fica a Petra Pellegriniho (obaja Smer-SD), ako aj ministerstvá dopravy a výstavby a financií, no bezvýsledne.
„Štrajk považujeme za krajné riešenie, pretože ďalej nevládzeme pôsobiť v drasticky sa zhoršujúcom podnikateľskom prostredí autodopravcov. Žijeme najhoršie v Európe! Od predstaviteľov štátu očakávame konštruktívne riešenia našich požiadaviek, a to 50 % zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta,“ vyhlásil pred začiatkom protestu Skala s tým, že chcú dôstojne žiť na Slovensku a nie utekať pred biedou do zahraničia.