Dôvod poklesu cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave je podľa nového prezidenta Zväzu autobusovej dopravy Petra Sádovského stále rovnaký. Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov. Presunom ľudí do áut podľa neho trpí ako prvá prímestská autobusová doprava.
V prímestskej autobusovej doprave na Slovensku, objednávanej a dotovanej samosprávnymi krajmi, dlhodobo klesá počet cestujúcich. Ročne ich ubúdajú približne dve až tri percentá.
„Dôvod poklesu je stále rovnaký. Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov. Voľakedy mala rodina jedno auto, ak vôbec, a dnes majú rodiny vo vyspelejších regiónoch dve autá a aj viac,“ povedal nový prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský v rozhovore pre agentúru SITA. Presunom ľudí do áut podľa neho trpí ako prvá prímestská autobusová doprava.
„Sú však aj iné príklady: v prímestskej autobusovej doprave Slovak Lines sme za päť mesiacov tohto roka zaznamenali medziročný nárast počtu cestujúcich o jedno percento,“ uviedol Sádovský.
ž desať rokov je aj generálnym riaditeľom spoločnosti Slovak Lines, a. s, zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji. Tá predstavuje asi 80 percent výkonov v skupine Slovak Lines. „Vidíme perspektívu v integrovanej doprave, čo je cesta ako stabilizovať cestujúcich vo verejnej doprave. Potrebujeme kombináciu dobrej ponuky a určitých reštrikcií, ako napríklad parkovacej politiky, zákazu státia na chodníkoch a podobne,“ očakáva Sádovský.
Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov. „Napríklad tam, kde sú iné rozpočtové preferencie, sa výkony mierne redukujú. Bratislavský kraj zase spravil aktívnu ponuku do integrovanej dopravy a objednané výkony asi pred dvoma rokmi mierne navýšil. Celkovo ide skôr o mierne znižovanie výkonov,“ uviedol Sádovský.
Preplácanie výkonov podľa neho závisí od nákladov a tržieb. „Ceny sa spravidla nemenia, alebo nie veľmi často a zaostávajú za rastom nákladov. Poklesom cestujúcich môže strata narastať. V našom regióne je situácia stabilná,“ priblížil prezident Zväzu autobusovej dopravy.
Za dôležité považuje zvýšenie počtu cestujúcich a tržieb. Tie podľa neho treba navýšiť radšej na základe vyššieho počtu cestujúcich ako zvyšovaním cien. „Chceme otočiť trend poklesu, alebo minimálne ho pozastaviť. Ako to spraviť? Jednak dobrou ponukou pre cestujúcich, to ale neznamená len mať moderné vozidlo, ale aj súvisiacu infraštruktúru, informovanosť cestujúcich, napríklad na internete, online služby, wi-fi v autobusoch, čiže treba zlepšovať služby,“ povedal Sádovský.
Za potrebné označil aj nejaké reštrikčné opatrenia, lebo nie je možné, aby autá stáli hocikde po chodníkoch, trávnikoch. „Vidíme to často v hlavnom meste, chodci, seniori, mamičky s kočíkmi obchádzajú autá na chodníkoch, ktoré patria chodcom a nie autám. Treba pristúpiť k radikálnejším opatreniam typu zákazov parkovania, zdraženia parkovného v určitých lokalitách, budovania parkovacích miest,“ navrhuje Sádovský. Kombinácia viacerých opatrení podľa neho určite vie priniesť cestujúcich a zlepšiť tak celkovú ekonomiku systému.
Slovak Lines je spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. a Dopravným podnikom Bratislava, a. s. súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). „Veľa sa o integrovanej doprave napísalo, a aj negatívneho. Faktom však je, že je tu a je funkčná. Ľudia môžu cestovať na jeden lístok viacerými druhmi dopravy a za jednu cenu,“ poznamenal prezident zväzu autobusárov.
„Pre väčšinu ľudí sa cestovanie stalo výhodnejším. A po určitých detských chorobách a technických problémoch, ktoré sprevádzali najmä začatie prvej etapy IDS BK, naberá na sile. Vidíme to konkrétne aj na náraste ľudí, ktorí si zaobstarávajú predplatné cestovné lístky,“ dodal Sádovský.