Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) si vie predstaviť skvalitnenie a zlepšenie grafikovu vlakovej dopravy, nevie sa však stotožniť s prípadným znižovaním výdavkov na jej prevádzku vo verejnom záujme. Ak to podľa neho prospeje dobrej veci, môže sa na optimalizácii vlakovej dopravy podieľať aj ministerstvo financií, no zodpovednosť za to bude mať on.
„Ja sa môžem, ale nemusím stotožniť s návrhmi, ktoré môžu mať nielen pozitívny, ale aj negatívny vplyv na cestujúcich. S čím sa neviem stotožniť je, ak grafikon pôjde smerom dolu, ak budeme znižovať objem železničnej dopravy,“ povedal Doležal vo štvrtok v tradičnom živom prenose na sociálnej sieti.
Zmena ceny cestovného vo vlakoch je na stole, podľa Doležala je to legitímne so zvýšením výnosov
Reagoval tak na memorandum medzi rezortmi dopravy a financií, ktoré vytvára podmienky pre zefektívnenie osobnej železničnej dopravy zmenou jej objednávania a financovania.
Doležal chce vyšší počet cestujúcich
Minister dopravy súhlasí s optimalizáciou vlakového grafikonu, ak sa zvýši počet cestujúcich pri nižších nákladoch. „Nie je to tak, že by ministerstvo financií nastavovalo grafikon železničnej dopravy. To nie je úplne správne, lebo zodpovednosť za železničnú dopravu nesiem ja,“ poznamenal Doležal.
Priznáva, že je priestor na šetrenie, vyčísľujú náklady na zmenu grafikonu a vyhodnocujú vplyv na cestujúcich.
Železničná spoločnosť Slovensko dostane dotáciu za takmer 90 miliónov eur, ani to však stačiť nebude
„Na konci dňa ja budem ten, ktorý bude vysvetľovať, prečo v tejto stanici nestojí rýchlik, nie Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) alebo tí, ktorí radili pri tvorbe grafikonu,“ podotkol minister dopravy s tým, že s návrhmi zmien grafikonu sa musí najskôr stotožniť.
Bez memoranda hrozilo rušenie vlakov
„Oni chcú znižovať výdavky a zvyšovať výnosy. Ak máme zámer popularizovať železničnú dopravu, zvyšovať objemy prepravených cestujúcich, motivovať ľudí, aby presadli z áut do vlakov, tak výdavky nemôžu klesať, ale budú stúpať,“ dodal Doležal.
V spojitosti s prípravou návrhu štátneho rozpočtu na rok 2022 priblížil, že limity z memoranda pretavili do návrhu rozpočtu a preto s ministerstvom financií o tom teraz diskutujú. „Memorandum malo byť o tom, že ministerstvo financií nám má pomáhať v tom, aby sme boli hospodárnejší. Na to nemôžem povedať nie,“ povedal minister.
Ak by memorandum nepodpísal, nedostali by financie na prevádzku Železničnej spoločnosti Slovensko, čo by znamenalo rušenie vlakov.