- aktualizované 27. októbra, 13:38
Pri financovaní výstavby západného obchvatu Prešova na novom úseku diaľnice D1, ktorý Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) otvára vo štvrtok 28. októbra, hrozí korekcia prostriedkov Európskej únie až do výšky sto percent.
V takom prípade by náklady na tento projekt za vyše 356 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty boli financované iba zo štátneho rozpočtu a neboli by preplatené z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
Kompenzovať bude treba milióny eur
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) potvrdil možnú korekciu zdrojov EÚ pre pochybenia v tomto projekte v objeme cez dvesto miliónov eur, výška korekcie závisí od rozhodnutia orgánu auditu, teda Ministerstva financií SR, a môže byť od 25 do 100 percent.
Kontrolný úrad volá po vyvodení zodpovednosti v prípade NDS, nové vedenie musí svoje schopnosti ešte ukázať
„Ak orgán auditu udelí korekciu, ministerstvo financií nám bude musieť vykompenzovať 200, alebo 250 miliónov eur, ktoré chceme čerpať z eurofondov,“ povedal Doležal na otázku agentúry SITA.
„Keďže ale audit ešte nie je ukončený, o možných výškach korekcií či pochybeniach v predmetnom projekte zatiaľ nejdeme informovať,“ zareagoval pre agentúru SITA tlačový odbor ministerstva financií.
Ministerstvo musí peniaze upratať inde
NDS uzavrela zmluvu na výstavbu úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke takmer osem kilometrov v apríli 2017. Združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s,, Košice sa zaviazalo diaľničný úsek postaviť za zmluvnú cenu vyše 356 miliónov eur bez DPH a v lehote viac ako štyri roky.
Diaľničiari finišujú s prácami na západnom obchvate Prešova, otvorený bude už o pár týždňov
Zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku pre tento projekt v objeme vyše 327 miliónov eur podpísali ministerstvo dopravy a diaľničiari v novembri 2018. Podiel zdrojov EÚ na financovaní oprávnených výdavkov mal byť tradične 85 percent a na spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu malo zostať zvyšných 15 percent.
Korekcia znamená nemožnosť čerpať peniaze EÚ na daný projekt a riadiaci orgán operačného programu, v tomto prípade Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), musí nájsť iné projekty, kde tieto prostriedky dokáže použiť. V programovom období 2014 – 2020 je možné vyčerpať európske peniaze do konca roka 2023.
Príliš konzervatívny prístup
„Na to upozorňujeme už mesiace a roky, že korekcie sú obrovský problém. Je to dôsledok nekvalitne pripravovaných verejných obstarávaní, ktoré sú kontrolované Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) a orgánom auditu. Problémom však je, že orgán auditu, ak nájde porušenie vo verejnom obstarávaní, tak potom postupuje častokrát reaktívne späť a rovnako to aplikuje spätne na všetky predchádzajúce verejné obstarávania,“ odvetil Doležal. To podľa neho nie je úplne šťastné, ale tak to funguje v praxi.
Západný obchvat Prešova na diaľnici D1 sa čoskoro otvorí, výstavba trvala viac ako štyri roky
Minister dopravy tvrdí, že aktuálne eurofondy v rámci rezortu vyčerpajú, no problém je to, že korekcie budú musieť hradiť z vlastného rozpočtu.
„Nedá mi nepovedať, že v niektorých prípadoch si strieľame sami do kolena, sme na seba príliš prísni. Sú situácie, kedy riadiaci orgán a Úrad pre verejné obstarávanie vykonajú kontrolu verejného obstarávania a je v poriadku, a napriek tomu orgán auditu skonštatuje pochybenie a udelí korekciu,“ dodal Doležal s tým, že korekciu musí uhradiť štát. Mnohokrát podľa neho postupujeme príliš konzervatívne, aj keď nemusíme.