V súvislosti s dobudovaním diaľnice D3 na Kysuciach treba hovoriť o maximálnej akcelerácii projektov, no nie o reštarte, ktorý by pravdepodobne znamenal začať úplne od začiatku.
Uviedla to predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová v reakcii na slová ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala, ktorý slová o reštarte podložil tým, že štúdiu na posudzovanie vplyvom na životné prostredie po uplynutí jej platnosti musia pripravovať nanovo.
Nevyčísliteľné negatívne dôsledky
„Nedokončená diaľnica D3 prináša nevyčísliteľné negatívne dôsledky pre obyvateľstvo dotknutého regiónu Kysúc, ale aj obrovské škody pre národné hospodárstvo a priemysel, ktorý sa pred mnohými rokmi etabloval v regióne na základe prísľubov dostavať dopravnú infraštruktúru. Záväzok Slovenska nemôžeme spochybniť a je nutné vnímať, že projekt D3 je európskym problémom. Cez diaľnice D1 a D3 pripájame Slovensko k diaľničnej sieti Európskej únie, čo je pre proexportnú krajinu ako Slovensko existenčná otázka,“ vyjadrila svoje znepokojenie Jurinová s tým, že okolité krajiny čakajú, ako si s touto výzvou Slovensko poradí.
Úseky D4 a R7 podľa ministerstva dopravy zlepšili dopravu v Bratislave a okolí, relevantné údaje však ešte chýbajú
ŽSK je podľa nej pripravený pomôcť urýchliť procesy pri čakaní na výsledky štúdie realizovateľnosti diaľnice D3. Podotkla, že už dnes kraj disponuje množstvom vlastnej dokumentácie spracovanej za účelom analýzy udržateľnej mobility kraja, dopravnej obslužnosti a regionálneho rozvoja.
„Nad rámec svojej pôsobnosti monitorujeme procesy a aktuálny stav prípravy a výstavby diaľnic v našom kraji. Zároveň aj aktívne vyhľadávame možné rizikové miesta, scenáre, ktoré v prípade nezachytenia môžu spôsobiť problémy. Preto sme v týchto dňoch oslovili ministra dopravy s požiadavkou na stretnutie s aktérmi prípravy D3, aby sme rozptýlili obavy, ktoré postavili región opäť po čase do pozoru,“ uviedla Jurinová.
Doprave hrozí kolaps
Na stretnutí chce kraj získať nielen potrebné informácie o harmonograme príprav na spustenie výstavby D3, ale upozorniť aj na blížiace sa dokončenie diaľničných pripojení, ktoré ohlasujú poľskí a českí partneri už na rok 2023. Kritickým spúšťačom dopravných obmedzení bude tiež rekonštrukcia mosta v Radoli, ktorá sa má realizovať už v budúcom roku.
Navrhované úpravy zákona majú urýchliť výstavbu diaľnic, Doležalovi sa nepozdáva ich kritika
Ak nebude región pripravený na očakávané dopravné obmedzenia, hrozí podľa Jurinovej doprave kolaps.
„Jednoznačne chceme s ministerstvom diskutovať aj o okamžitej pomoci pre región do času dostavania D3. Išlo by napríklad o opätovné posilnenie vlakovej dopravy až na úroveň prímestskej dopravy na spojnici Čadca – Žilina, ale tiež o vyvolanú investíciu v podobe vybudovania komunikácie medzi Ochodnicou a Kysuckým Novým Mestom,“ doplnila predsedníčka ŽSK.