Verejná súťaž na rozšírenie úseku diaľnice D1 Bratislava – Triblavina, vrátane prepojenia D1 a D4 je už zverejnená v európskom vestníku. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) predpokladá, že stavebné práce v odhadovanej hodnote vyše 127 mil. eur bez DPH môžu trvať 1 300 dní, čiže tri a pol roka.
Výstavba by sa mala začať, v závislosti od priebehu verejného obstarávania, predbežne v marci 2022. Ponuky uchádzačov budú diaľničiari vyhodnocovať na základe štyroch kritérií, pričom celková navrhovaná cena má váhu 49 %, lehota výstavby 25 %, kvalita tímu odborníkov 16 % a obmedzenie prevádzky dopravy 10 %.
Rozšírenie diaľnice D1
Cieľom stavby je rekonštrukcia D1 a ostatných súvisiacich objektov od Vajnor po križovatku Triblavina v dĺžke 3,6 kilometra. „V rámci rekonštrukcie bude vybudované kompletné rozšírenie diaľnice D1, vrátane výmeny a zdvihu nivelety vozovky a zabezpečenie dopravného prepojenia medzi diaľnicami D1 a D4. Súčasťou stavby bude aj vybudovanie križovatkových kolektorov od križovatky Vajnory po križovatku Ivanka sever, koordinácia s diaľnicou D4 a výmena vozovky v priestore mimoúrovňovej križovatky Triblavina, ako aj kompletizácia informačného systému,“ uviedla NDS. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania zverejnili v stredu v Úradnom vestníku Európskej únie.
Lehota na predkladanie a otváranie ponúk v súťaži je 3. novembra, platiť musia minimálne do 31. októbra 2022. Rekonštrukcia diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina je podľa NDS nevyhnutná v súvislosti so zabezpečením križovania s diaľnicou D4. S tým súvisí okrem kompletnej výmeny vozovky D1 a zdvihu jej nivelety aj výstavba mostov na D1, dokončenie križovatkových vetiev križovatky Ivanka, sever a tiež prevedenie dopravy z jestvujúcej D1 na obchádzkové trasy, ktoré sú tiež predmetom verejného obstarávania.
Križovatku je potrebné dokončiť čo najskôr
Predseda Výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský (OĽaNO) v súvislosti so stavbou križovatky D1 a D4 v stredu vyzval ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) a NDS, aby okamžite vytvorili krízový štáb, ktorý navrhne vyhlásenie mimoriadnej situácie a nápravu chýb NDS pri plánovaní výstavby. Zároveň chce k problému zvolať mimoriadne rokovanie výboru. Križovatku D1 a D4 podľa neho treba dokončiť čo najskôr. Keďže NDS v minulosti nepripravila križovatku s D1 pri Ivanke pri Dunaji, nebude sa z nultého okruhu na D4 dať vyjsť na D1, ani opačne. „Vyzývam ministra dopravy, aby presadil urýchlené dokončenie aspoň najdôležitejších zjazdov, teda z D1 od Senca smerom na Jarovce a z D4 od Jaroviec smerom na Senec a Trnavu. Inak celá výstavba D4R7 nemá zmysel, pretože diaľnica bude využitá možno na 10 percent, ale Prístavný most bude stále upchatý,“ uviedol Kremský.
Podľa predsedu hospodárskeho výboru by NDS a ministerstvo dopravy konečne mali prestať zbavovať sa zodpovednosti za vlastné zlyhania a obviňovať z nich ministerstvo financií, bývalého starostu Vajnor či Občianske združenie Triblavina. „Šíria výmysly a polopravdy, ktoré druhá strana o pár hodín vyvráti. Slúžia NDS len na odpútanie pozornosti od vlastnej pomalosti a neschopnosti,“ tvrdí Kremský. „Ak vedenie NDS nedokáže prestať s výhovorkami a urýchlene vyriešiť tento problém tak, aby nultý obchvat nebol len zbytočnou a drahou stavbou, malo by prenechať svoje funkcie akcieschopným a dynamickým odborníkom, ktorí križovatku naozaj pohnú dopredu,“ dodal poslanec. Ak sa rozšírenie D1 a križovatka D1 s D4 budú stavať doterajším tempom, podľa neho hrozia roky trvajúce hodinové zápchy na diaľnici D1 i v celom okolí.