Súčasné vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) predĺžilo nevýhodnú mýtnu zmluvu so SkyTollom o ďalšie dva roky. Nadácia Zastavme korupciu upozorňuje na to, že namiesto sľubovanej zľavy reálne dohodli pre štát ešte vyššiu cenu, ako vysúťažil pred rokmi exminister dopravy Ľubomír Vážny.
Namiesto pôvodných 40 miliónov eur tak diaľničiari „vyrokovali mýto so zľavou“ 63 miliónov eur pre tento rok a 67 miliónov eur od januára. Ceny sa ešte zvýšia o infláciu.
Žiadajú preverenie postupu NDS
Nadácia Zastavme korupciu preto vyzýva premiéra Ľudovíta Ódora, ako aj prezidentku SR Zuzanu Čaputovú, aby zasiahli a postup NDS pri mýte preverili. Zároveň podáva podnet na Úrad pre verejné obstarávanie. Žiada aby preveril, či podstatnou zmenou cenových kalkulácií cez dodatok NDS neporušila zákon.
Nákladovosť mýtneho systému sa výrazne zníži. Kedy pocítia zmeny dopravcovia?
Keď Slovensko v roku 2009 obstarávalo nový mýtny systém, súčasťou víťaznej ponuky bola aj cenová tabuľka. Tá uvádzala výdavky pre celé obdobie trvania zmluvy. Prvé štyri roky boli ceny najvyššie, pretože rátali aj s budovaním samotného mýta.
Následne klesli na zhruba polovicu, keďže sa platilo už len za prevádzku. V poslednom roku boli výdavky vyčíslené na 1,2 miliardy korún. V prepočte konverzným kurzom ide o sumu približne 40 miliónov eur.
Porušenie zákona
„Napriek tomu pri predĺžení mýtnej zmluvy dohodla NDS so SkyTollom pre tento a budúci rok úplne odlišné ceny. Aj so zľavou takmer 40 % sú sumy o desiatky miliónov eur vyššie oproti pôvodnej cene,“ upozorňuje analytička Nadácie Zastavme korupciu Xénia Makarová.
Podľa nadácie sa tak stalo preto, lebo NDS vlani zmenila cenové kalkulácie a aktuálne vychádza nie z posledného roka 2022, ale ako základ si zvolila cenu prvého roka. Vtedy boli náklady na mýto najvyššie, pretože zohľadňovali aj jeho vybudovanie.
SaS odmieta predĺženie zmluvy so SkyToll-om, je stále nevýhodná a ministerstvo za Doležala s tým nespravilo vôbec nič
„Keďže takto diaľničiari podstatne zmenili pôvodné vysúťažené ceny, je otázne, či to bolo v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,“ uviedla nadácia. V tejto súvislosti sa preto obráti na Úrad pre verejné obstarávanie.
Problém vidí aj ministerstvo financií
Ak by sa totiž cez vlaňajší dodatok cenové tabuľky nezmenili, pri predĺžení mýta na tento aj budúci rok by sa vychádzalo z pôvodnej ceny 40 miliónov eur. Rozpor medzi sľubmi a realitou pri krokoch NDS nevidí len nadácia. Na predĺženie mýta za vyššie ceny a opačným cieľom v programe Ódorovej vlády upozorňujú analytici ministerstva financií. Programové vyhlásenie ráta totiž s viditeľným poklesom nákladov za výber mýta, z 38 % na 15 %.
NDS zaplatí SkyToll-u o niekoľko miliónov viac, podľa Zastavme korupciu sa len vyhovárajú a nevadí to ani politikom
Analytici aj právnici ministerstva zároveň dlhodobo upozorňujú, že najefektívnejším riešením pre štát by bol prevod súčasného mýta do rúk štátu. Za jeho vybudovanie aj servis už totiž štát podľa nadácie cez pôvodnú zmluvu zaplatil stovky miliónov eur.