Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) intenzívne pracuje na príprave tendra na nový komplexný systém spoplatnenia cestnej infraštruktúry, vrátane elektronického výberu mýta, úhrad za elektronické diaľničné známky a ďalších súvisiacich služieb. „V tejto chvíli je však predčasné konkretizovať detaily rokovaní a príprav,“ uviedla v stredu pre agentúru SITA vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie NDS Eva Žgravčáková.
Prevádzkovateľa treba vybrať do konca budúceho roka
Bývalé vedenie spoločnosti plánovalo, že tender vyhlási predbežne v máji. Štúdiu uskutočniteľnosti v súvislosti s prípravou tendra by mal posúdiť Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR a NDS by následne mala predložiť tender na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Obe inštitúcie majú poskytnúť odporúčania, ako ďalej pokračovať. Prevádzkovateľa systému spoplatnenia, resp. výberu mýta je potrebné vybrať najneskôr do konca roka 2021, aby mal čas zhruba rok na začatie prevádzky od roku 2023.
Zmluva medzi NDS so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému spoločnosťou SkyToll, a. s., totiž uplynie koncom roku 2022.
Cieľom nového systému je optimalizácia nákladov
„Jedným z cieľov Vlády SR bude optimalizácia systému výberu cestných poplatkov (mýto a diaľničné známky) s cieľom zníženia nákladov na ich výber a maximalizácie výnosov, ktoré budú slúžiť na údržbu, opravu a ďalší rozvoj spoplatnenej siete,“ vyplýva z programového vyhlásenia vlády v časti o cestnej doprave.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina) nedávno pripustil, že ak bude terajší elektronický mýtny systém pre štát nevýhodný, zruší ho a bude prevádzkovať sám.
Vyriešenie problémov s prevádzkou mýtneho systému považuje za jednu zo svojich priorít.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) v prípade mýtneho systému uprednostňuje transparentnú a otvorenú diskusiu o jeho ďalšom smerovaní.
Rezort nevylúčil ďalšiu spoluprácu so SkyToll
Jednou z možností je podľa rezortu pokračovať v zmluve so súčasným dodávateľom mýtneho systému, avšak za predpokladu, že budú významne upravené podmienky zmluvy, a to v prospech štátu. V súčasnosti totiž z každého vybraného eura ide súkromníkovi takmer polovica.
„Takto nastavené podmienky mýtneho systému sú pre mňa neprijateľné, pretože sú pre štát krajne nevýhodné,“ povedal Doležal.
Existuje podľa neho aj variant, že štát si vybuduje vlastný systém a nebude tak za službu platiť súkromníkovi.
„Ak sa súčasná situácia nezmení v prospech štátu, systém zrušíme. Dnes existuje niekoľko možností, určite však v prvom rade preferujem otvorenú a odbornú diskusiu,“ uviedol Doležal s tým, že bude iniciovať debatu s prevádzkovateľom súčasného mýtneho systému.