Diaľnicu D4 pri Bratislave v rámci PPP projektu stavajú podľa nového projektu, na ktorý ešte nemajú stavebné povolenie. Upozornili na to Občianske združenie Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov.
Diaľnica D4 pri Bratislave je čierna stavba, tvrdia Občianske združenie (OZ) Triblavina a Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK). Obchvat hlavného mesta v rámci PPP projektu podľa nich stavajú na základe nového projektu, na ktorý ešte nemajú stavebné povolenie.
„Konzorcium sa rozhodlo projekt zmeniť tak, aby dosiahlo lacnejšie technické riešenia. Tieto zmeny však musia opätovne prejsť procesom EIA, kde sa rieši ich vplyv na životné prostredie a následne musí konzorcium získať povolenie na zmenu stavby pred dokončením, inými slovami zmenu stavebného povolenia,“ informovali v spoločnom stanovisku predseda OZ Triblavina Milan Grožaj a prezident ABVK Vladimír Mišík.
Podnet na preverenie zákonnosti výstavby
Obe organizácie zaslali podnet na štátny stavebný dohľad v záujme preverenia zákonnosti výstavby. Koncesionárom PPP projektu pre výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy je Zero Bypass Ltd. na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Zhotoviteľom stavby je konzorcium D4R7 Construction, s. r. o., jeho členmi sú stavebné firmy – španielska Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.
Zmena technického riešenia premostenia Dunaja
Zmena D4 je podľa aktivistov a vodákov drastická a spočíva, okrem iného, aj v zmene technického riešenia premostenia Dunaja v mieste chráneného vtáčieho územia patriaceho do Natura 2000. „Proces EIA dodnes nebol uzavretý, preto nemohlo byť vydané ani zmenené stavebné povolenie. Konanie pre stavebné povolenie bolo prerušené dovtedy, kým nebude proces EIA uzavretý,“ uviedli ďalej Grožaj a Mišík.
Napriek tomu podľa nich konzorcium stavia podľa nového projektu bez stavebného povolenia a teda načierno. „To, čo si dovolí rakúska firma na Slovensku, by bolo v Rakúsku neakceptovateľné a firme by hrozili tvrdé sankcie,“ dodali.
Vzdialenosť pilierov je kratšia o 50 metrov
Podľa pôvodného stavebného povolenia mali byť piliere mosta cez Dunaj na D4 umiestnené takmer na brehoch s rozpätím medzi nimi 222 metrov. Nové riešenie mosta, ktoré podľa aktivistov a vodákov začalo konzorcium realizovať bez stavebného povolenia, počíta s piliermi v prúdnici Dunaja s rozpätím 170 metrov.
Mostné piliere môžu byť smrteľne nebezpečné
Navrhnuté piliere mosta sú podľa OZ Triblavina a ABVK smrteľne nebezpečné. Touto časťou rieky sa plavia tisíce vodákov a rybárov na malých plavidlách a riziko ich náhodného prevrátenia v blízkosti mosta je vysoké. Osobám, ktoré sa ocitnú vo vode, hrozí vtiahnutie pod pilier. „Keďže šírka pre plavbu lodí je medzinárodnými zmluvami dohodnutá na minimálne 150 metrov, zúženie vzdialenosti pilierov na 170 metrov bude predstavovať rezervu len desať metrov na každej strane a výrazne zvýši riziko kolízie,“ upozorňujú Grožaj a Mišík.
O zmene údajov mienia informovať aj Dunajskú komisiu
Za ešte zvláštnejšie považujú to, že nový most má byť nižší ako pôvodný. „Silné podozrenie zo snahy o manipuláciu údajov vyvoláva fakt, že v projektoch sa bez udania dôvodu zmenila výška storočnej hladiny Dunaja, ktorá by mala byť presne štatisticky vypočítaná a nemala by sa meniť,“ poznamenali predseda OZ Triblavina a prezident ABVK.
Pôvodne bola uvedená výška 132,39 metra nad morom, v novom projekte len 132,2 metra. „Ak by bola uvedená pôvodná výška, nezmestili by sa pod mostom lode, pre ktoré je určená podjazdná výška desať metrov,“ uviedli Grožaj a Mišík. O tejto podľa nich podozrivej manipulácii s údajmi mienia informovať aj Dunajskú komisiu v Budapešti, keďže Slovensko má záväzky aj k Dunaju.