Rast trhu s elektricky nabíjateľnými automobilmi priamo súvisí s hrubým domácim produktom na obyvateľa. Vo svojej analýze to konštatuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Hlavnou prekážkou rozvoja elektromobilov v Európskej únii tak podľa združenia aj naďalej zostáva ich cenová dostupnosť pre spotrebiteľov.
Podľa údajov ACEA má desať členských štátov únie stále podiel elektricky nabíjateľných automobilov na celkovom trhu nižší ako 3 %. Ide pritom o krajiny, ktoré majú priemerný hrubý domáci produkt na obyvateľa nižší ako 17-tisíc eur.
Holandsko a Nemecko má polovicu počtu všetkých nabíjačiek na elektromobily v EÚ
Elektromobily však tvoria zároveň iba 15 % z celkového predaja áut aj v relatívne bohatých krajinách s priemerným HDP nad 46-tisíc eur. Takmer tri štvrtiny všetkých ich predajov sa totiž sústreďujú len do štyroch západoeurópskych krajín s najvyšším HDP.
„Existuje jasný rozdiel v cenovej dostupnosti medzi strednou a východnou Európou a západnou Európou, ako aj výrazný rozdiel medzi severom a juhom, ktorý prebieha naprieč kontinentom,“ konštatuje ACEA. Najnižší podiel elektromobilov tak podľa združenia vykazuje Cyprus, Litva, Estónsko, Chorvátsko a Poľsko. Na opačnej strane rebríčka sú Švédsko, Holandsko, Fínsko, Dánsko a Nemecko.