Čína nie je pripravená napodobniť krok Európy a Spojených štátov amerických v súvislosti s udelením povolenia pre opätovné vzlietnutie lietadiel Boeing 737 Max.
Uvedené stroje po celom svete uzemnili po tom, ako dve smrteľné nehody odhalili ich konštrukčné chyby. Aby sa mohli vrátiť do prevádzky, musel byť podľa regulačných úradov nainštalovaný nový počítačový softvér a museli podstúpiť zmeny prístrojového vybavenia a elektroinštalácie.
Čína uzemnila stroje ako prvá
Lietadlá Boeing 737 Max začali používať v roku 2017. V prevádzke ich bolo takmer 400. Po leteckých nešťastiach v roku 2018 v Indonézii a predvlani v Etiópii, pri ktorých zahynulo dovedna 346 ľudí, ich však museli prestať používať.
Vyšetrovatelia poukázali na automatizovaný systém letovej kontroly (MCAS), ktorý na základe chybných údajov zo senzorov tlačil predný koniec lietadiel smerom nadol.
Ďalšia rana pre Boeing, po výbuchu motora uzemnili lietadlá USA aj Japonsko
Čína bola prvou krajinou, ktorá v roku 2019 uzemnila tieto lietadlá. Podľa tamojších regulačných orgánov stále existujú „obavy týkajúce sa bezpečnosti, ktoré nie sú úplne vyriešené“. Zároveň neuviedli, kedy by Boeingy 737 Max mohli dostať „zelenú“ na lietanie v čínskom vzdušnom priestore.
Súhlas krajiny je mimoriadne dôležitý
Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) vlani v novembri povolil opätovné lietanie spomenutých strojov. V decembri zaujala rovnaký postoj aj Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA).
Keďže Čína patrí spolu so Severnou Amerikou a Európou k najväčším trhom spoločnosti Boeing a jej európskeho konkurenta Airbus, súhlas Pekingu sa pre dosiahnutie obchodného úspechu považuje za mimoriadne dôležitý. Čínske letecké spoločnosti vlastnia približne stovku Boeingov 737 Max.