Cieľom budovania cestnej infraštruktúry nemá byť podľa odborníkov samotná výstavba, ale zlepšenie dopravy

Kľúčovými otázkami do budúcnosti podľa ÚHP sú, či existujúce cesty rozširovať, či stavať nové diaľnice, alebo využívať rozšírené cesty I. triedy.
Výstavba cesty, stavba
Foto: ilustračné, Getty images

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) upozorňuje, že pri rozhodovaní o budúcnosti cestnej infraštruktúry na Slovensku je potrebné voliť riešenia, ktoré budú efektívne a prinesú vodičom najväčší úžitok. Cieľom nemá byť samotná výstavba, ale zlepšenie dopravy a skvalitnenie ciest.

Ako uviedol útvar Ministerstva financií SR, Slovensko má vyše 18-tisíc kilometrov diaľnic a ciest, ktorých stav verejnosť intenzívnejšie vníma najmä počas leta, keď sa realizujú opravy alebo pri cestách na dovolenky.

Rozdiely medzi kategóriami ciest

Útvar poukazuje na to, že aj na Slovensku existujú kvalitné úseky ciest, pričom rozdiely medzi jednotlivými kategóriami komunikácií majú zásadný význam pre náklady, kapacitu aj rýchlosť dopravy.

Diaľnice sú podľa odborníkov určené predovšetkým na dlhé trasy s vysokou kapacitou a umožňujú najvyššie rýchlosti. „Podľa technickej normy sa štvorprúdová diaľnica oplatí stavať pri intenzite nad 17-tisíc áut,“ uviedli odborníci z ÚHP.

Rýchlostné cesty predstavujú lacnejšiu alternatívu, stále však ide o kapacitné komunikácie s ostrejšími zákrutami a väčšími stúpaniami, pričom ich cena za kilometer je len o málo nižšia než pri diaľniciach.

Cesty I. triedy slúžia na prepojenie regiónov a podľa noriem majú umožňovať plynulú jazdu rýchlosťou 90 km/h mimo obcí. Ich náklady na kilometer sú výrazne nižšie a pri kvalitnej výstavbe sa z pohľadu vodiča môžu porovnávať s rýchlostnými cestami. Dimenzované sú na kapacitu do 13-tisíc vozidiel denne.

Kľúčové otázky

Kľúčovými otázkami do budúcnosti podľa ÚHP sú, či existujúce cesty rozširovať, či stavať nové diaľnice, alebo využívať rozšírené cesty I. triedy. Rozhodovať sa má podľa dát a prognóz dopravy na 30 rokov, pričom výsledkom musí byť rýchlejšia, bezpečnejšia a komfortnejšia doprava.

Cieľom nikdy nie je samotná výstavba. Či už je motiváciou snaha vyriešiť dopravné zápchy, pripraviť cestu pre nákladnú dopravu alebo odkloniť tranzitnú dopravu z obcí, výsledkom má byť lepšia doprava a kvalitnejšia cesta,“ uzavreli odborníci.

Firmy a inštitúcie: MF Ministerstvo financií SRÚHP Útvar hodnoty za peniaze

Ďalšie k téme