Sektor cestnej dopravy, ktorý tiež značne pocítil neblahý vplyv pandémie, na finančnú pomoc ministerstva dopravy na čele s Andrejom Doležalom (nom. Sme rodina) stále ešte len čaká. A to koronakríza prepukla pred viac ako rokom.
Zákon, ktorý nedávno podpísala prezidentka Zuzana Čaputová, má umožniť pomoc pre cestnú nákladnú dopravu, pravidelnú a nepravidelnú autobusovú dopravu. Tiež taxislužby, autoškoly a školiace strediská. No kým ju začnú aj reálne využívať, opäť prejde veľa drahocenného času a pre viacerých môže byť už neskoro.
Obavy z poklesu kvality dopravy
Najväčším aktuálnym problémom v tomto odvetví z dôvodu koronakrízy je prepad tržieb vo verejnej osobnej doprave. Riešiť by to mali zdroje z verejných rozpočtov, no tých tiež nie je na rozdávanie.
Prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský pre portál NašaDoprava.sk označil za problém aj príliš selektívnu pomoc, ktorá obišla hlavne väčších autobusových dopravcov.
Dopravcovia nepodporujú štrajk mestských dopravných podnikov, majú sa zamyslieť nad hospodárením
„Okrem toho naše odvetvie prímestskej autobusovej dopravy prechádza významnou štrukturálnou zmenou, keď sa končia staré dlhodobé zmluvy a robia sa nové výberové konania na dopravcov. Je to nová situácia, s ktorou sa každý, kto má záujem podnikať v službách vo verejnej osobnej doprave, musí popasovať,“ povedal.
Priznal pritom určitú obavu z toho, aby výsledkom súťaží, okrem možno niekedy nižšej vysúťaženej ceny, nebolo viditeľné zhoršenie kvality verejnej dopravy. Slušnú kvalitu v prímestskej autobusovej doprave sa pritom podľa neho doteraz darilo na Slovensku udržiavať, ba aj zlepšovať.
Na investície treba aj peniaze
Za veľkú výzvu považuje generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák nájsť potrebné finančné zdroje na realizáciu priorít vo výstavbe cestnej siete a železničnej infraštruktúry.
Bez zabezpečenia peňazí by to bol totiž len pekný plán na papieri. Podľa odborníka to minister dopravy nebude mať ľahké, lebo v súčasnom období je veľmi ťažké nájsť každé euro v rozpočte.
Nepravidelní autodopravcovia môžu opäť žiadať o dotácie, majitelia novších autobusov dostanú viac
„Poznám jeho úvahy o hľadaní ďalších zdrojov na financovanie, či to už je myšlienka vytvorenia štátneho fondu cestnej infraštruktúry, využitie PPP modelu a hlavne európskych zdrojov,“ poznamenal Palčák pre portál NašaDoprava.sk.
Nedostatok vodičov, rastúce náklady
Hoci pandémia poznačila aj autobusovú dopravu, hlavne zájazdovú a medzinárodnú, ale aj nákladnú cestnú dopravu, jedným z hlavných problémov sektora zostáva absolútny nedostatok vodičov a s tým spojené neustále rastúce mzdové náklady.
Ako priblížil generálny riaditeľ nákladného autodopravcu TOPNAD Pavol Jančovič, tento rok sa k tomu pridáva stúpajúca cena nafty, poplatky za používanie ciest aj neštandardný problém Brexit.
Nesnívalo sa nám o tom ani v najhoršom sne, hovorí o dopadoch pandémie šéf autobusových dopravcov
„Z globálneho hľadiska je to nedostatok prázdnych kontajnerov k dispozícii, čo výrazne navyšuje ceny v kombinovanej doprave,“ doplnil Jančovič. Túto situáciu podľa neho ešte viac vyhrotilo nedávne zablokovanie Suezského prieplavu na šesť dní loďou Ever Given.
Počas pandémie spoločnosť z Topoľčian počet zamestnancov v doprave a servisných činnostiach udržala, pričom neustále sa snaží doplniť najmä vodičov. Klesli však objemy výkonov v súvislosti so skladovaním a s logistikou v sektore automotive, preprava nábytku a medicínskych tovarov je okrem malých výkyvov na predošlej úrovni.
Výpadky pre pandémiu
V nákladnej doprave platí trend posledných mesiacov. Občasné rušenia prepráv sú spôsobené najmä chýbajúcimi súčiastkami, resp. niektorými materiálmi.
„Bohužiaľ, objavujú sa už aj výpadky jasne spôsobené pandémiou, nakoľko tá obmedzuje činnosť obchodníkov,“ upozornil Jančovič s tým, že sa to prejavuje v znížených objednávkach od zákazníkov.
Pre maximálne zefektívnenie všetkých procesov sa TOPNAD v spolupráci s externou IT firmou rozhodol zaviesť nové systémy do celej prevádzky. Očakáva od toho hlavne uľahčenie, zjednodušenie a sprehľadnenie spolupráce s objednávateľmi.
„Myslím, že na úplný návrat do obdobia pred pandémiou si ešte počkáme, ale chceme byť i naďalej veľmi obozretní a tiež čo najlepšie pripravení a nastavení na reštart ekonomiky,“ povedal Jančovič.
Pomoc pre cestnú dopravu
Odborníci od ministra Doležala očakávajú, že k problémom v rezorte bude pristupovať aktívne aspoň tak ako doteraz. Potrebné je pokračovať, napríklad, v zintenzívnení investičnej činnosti pri výstavbe a modernizácii dopravnej infraštruktúry.
Prezident ZAD to zdôvodňuje tým, že viaceré úseky diaľnic a rýchlostných ciest stále chýbajú, pričom mnohé železničné trate sú v zúfalom stave.
Dokončenie meškajúcich úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sa opäť posúva
Zároveň dúfa, že nedávno schválené zoznamy investičných priorít v cestnej a železničnej infraštruktúre sa stanú aj skutočnosťou a nebudú sa meniť po každej zmene vlády.
„Na druhej strane, je priestor na zlepšenie spolupráce, napríklad, pri COVID pomoci autobusovým dopravcom. Pomoc z ministerstva hospodárstva sa ušla len niektorým a pokladáme za správne, že túto pomoc by malo prevziať pod svoj patronát vecne príslušné ministerstvo dopravy,“ hovorí Sádovský.
Myslí si, že k vzájomnej dôvere by prispelo, aby boli pozývaní k tvorbe významných zákonov.
Prevažne odborné rozhodnutia
To, že Doležal zostal na svojom poste, je podľa šéfa VÚD dobré, keďže svojej funkcie sa zatiaľ zhostil veľmi dobre, a to aj napriek tomu, že veľa času a energie mu zaberá súčasná pandemická situácia.
„Darí sa mu v rámci možnosti veci riešiť a vidno aj výsledky. Pozitívom je, že prevažujú odborné rozhodnutia nad politickými. Očakávam, že bude v tomto trende pokračovať,“ uviedol Palčák.
Oceňuje, že minister dopravy sa snaží rozhodovať na základe dát, analýz a odborných stanovísk, komunikuje otvorene so zainteresovanými stranami a je čitateľný. „Neregistrujem ani nejaké vážne konflikty, ktoré tento rezort vždy sprevádzali,“ tvrdí Palčák.
Za reálne výsledky označil najmä vysúťaženie a podpis zmluvy na dostavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, rozbehnutie súťaže na nový mýtny systém, či pokračovanie v modernizácii železníc.
„A konečne vo väčšom rozsahu sa rozbieha aj oprava a modernizácia ciest I. triedy, nakoľko tu je situácia už veľmi vážna a dlhodobo zanedbávaná,“ priblížil odborník.
Prvoradé sú výsledky
Minister dopravy by sa mal podľa Jančoviča naďalej osobne angažovať pri pandemickej pomoci hlavne autobusovým dopravcom a tiež pri zlepšovaní podmienok na podnikanie v cestnej doprave najmä z pohľadu daňového zaťaženia.
„Je to síce parketa najmä ministerstva financií, resp. ministerstva práce a sociálnych vecí, ale na neriešenie týchto problémov doplácame všetci,“ podotkol bývalý prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia a stále člen jeho prezídia.
V rezorte dopravy stále chýba jasná stratégia a vízia. Veľké rezervy vidia analytici najmä na železniciach a cestách
Pre zložitosť celkovej hospodárskej situácie nielen u nás, ale prakticky na celom svete hodnotí ministra dopravy pozitívne aj pre relatívne krátky čas na poste.
„V prvom roku jeho pôsobenia sa podarilo aj vďaka ministerstvu financií po viac ako desiatich rokoch znížiť a tým aj zrovnať s okolitými krajinami daň z motorových vozidiel pre slovenských cestných dopravcov,“ doplnil Jančovič.
Taktiež ocenil, že minister nedopustil ich nové zaťaženie, napríklad, spoplatnením ďalších ciest mýtom. Kritici by mu mohli vyčítať nedostatok jasných ambicióznych cieľov najmä v budovaní cestnej infraštruktúry, no zástupca cestných dopravcov osobne viac uprednostňuje výsledky ako prázdne reči.