Po mimoriadnom zasadnutí Prezídia Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia združenie vyjadruje zásadný nesúhlas s viacerými navrhovanými zmenami v novele zákona o cestnej premávke.
Návrhy, ktoré výrazne ovplyvnia sektor cestnej dopravy, môžu mať podľa združenia negatívne dôsledky nielen na dopravcov a vodičov, ale aj na bežného užívateľa vozidla, chodcov a v končenom dôsledku na celé hospodárstvo Slovenska. Združenie ostro odmieta plánované zavedenie bodového systému pre vodičov.
Zvýšenie bezpečnosti na cestách
„Nespochybňujeme potrebu zvýšenia bezpečnosti na cestách, sami ju aktívne podporujeme, avšak plánovaný bodový systém v navrhovanej podobe nerieši dôvody, prečo sa stávajú nehody, ale naopak prispeje k vyššej miere stresu všetkých účastníkov cestnej premávky,“ hovorí prezident združenia cestných dopravcov Pavol Piešťanský.
Dopravcovia budú čeliť v tomto roku viacerým výzvam, jednou z nich je aj nedostatok profesionálnych vodičov
Podľa združenia je potrebné venovať pozornosť výstavbe chýbajúcej a tak potrebnej sieti diaľnic a rýchlostných ciest, rekonštrukcii zdevastovaných ciest nižších kategórií, sústredeniu sa na opravu mostov a zavádzanie moderných bezpečnostných prvkov na cestách.
„Uvedenými opatreniami dokážeme znížiť nehodovosť výrazne efektívnejšie. Poznáme množstvo bezpečnostných prvkov, pri zavadzaní ktorých zaostávame za okolitými krajinami EÚ, a na výchovu účastníkov cestnej premávky si radšej bodovým systémom vyberáme strach,“ dopĺňa Pavol Piešťanský.
Zbytočne nazbierané body aj za malé porušenia
„Bodový systém, ako je navrhnutý, neprihliada ani na špecifiká práce vodičov kamiónov a autobusov. Bežný užívateľ vozidla najazdí v priemere len 10 % z kilometrov profesionálneho vodiča, čím sa profesionáli vystavujú vyššiemu riziku najmä drobných, nie závažných priestupkov a odobratiu vodičského oprávnenia, čo považujeme za nespravodlivé,“ pokračuje v argumentácii šéf združenia dopravcov Pavol Piešťanský.
Zbytočne nazbierané body aj za malé porušenia, ktoré nie sú nebezpečné, ani závažné, a nedostatočná diferenciácia priestupkov môže mať pre profesionálnych vodičov existenčné dopady v podobe straty práce a ohrozenie fungovania ich domácností a rodín.
„Honba za udeľovaním bodov môže byť veľmi ľahko zneužitá na časté pokutovanie vodičov namiesto riešenia skutočne nebezpečného správania na cestách,“ hovorí šéf združenia cestných dopravcov Pavol Piešťanský.
Zmeny môžu negatívne zasiahnuť aj bežných vodičov
Plánované zmeny v bodovom systéme môžu negatívne zasiahnuť aj bežných vodičov vozidiel osobných vozidiel a dodávok, ktorí často využívajú autá na podnikanie alebo každodennú prácu. Prísne sankcie za menej závažné priestupky môžu viesť k rýchlemu nazbieraniu bodov a následnej strate vodičského oprávnenia, čím by mohli prísť o živobytie.
Na úsek diaľnice D2 nebude na istý čas potrebná diaľničná známka
Navyše, neprimerané tresty za drobné chyby, ktoré neohrozujú bezpečnosť cestnej premávky, môžu vytvoriť neprimeraný tlak na vodičov a zbytočne sťažiť mobilitu mnohých občanov. Nesmieme zabúdať ani na skutočnosť, že strata vodičského oprávnenia znamená aj fatálne dôsledky pre fungovanie domácnosti, resp. každodennú bežnú logistiku rodín – rozvoz detí do školských zariadení, bežné zabezpečenie nákupov, odvoz k lekárom a pod.
Vlastník vozidla je jediný, kto bude potrestaný
Novelou zákona o cestnej premávke sa zároveň zavádza, že vlastník vozidla je jediný, kto bude potrestaný za priestupok pri použití inštitútu objektívnej zodpovednosti, s čím sa združenie absolútne nestotožňuje a požaduje, aby tak ako doteraz polícia najskôr vyzvala vlastníka, aby informoval, kto v čase spáchania priestupku riadil vozidlo.
„Nie je možné prenechať vymáhanie pokuty na súkromné osoby a spoločnosti, ktoré na to nemajú také možnosti zo zákona ako štát. Kde je v tomto prípade výchovný charakter, ak netrestám vodiča, ale vlastníka?“ pýta sa Pavol Piešťanský.
Združenie nesúhlasí ani s rozšírením kategórie závažných priestupkov
Združenie zároveň nesúhlasí s rozšírením kategórie závažných priestupkov o prekročenie rýchlosti v obci o 30 km/h, či neúmyselné porušenie zákazu jazdy v dôsledku nepresných navigačných údajov.
Kamióny nesmú predbiehať, no aj tak to robia. Čo takýmto vodičom hrozí?
„Vodiči sa v praxi stretávajú so situáciami, kedy sa ocitnú na zakázanej trase nie vlastnou vinou, ale vinou nesprávneho navigačného systému. Trestanie takýchto prípadov neprimerane prísnymi sankciami nie je spravodlivé,“ dodáva Pavol Piešťanský.