Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia a Únia autodopravcov Slovenska UNAS odmietajú rozširovanie spoplatnenia cestnej infraštruktúry elektronickým mýtom na vybrané úseky ciest II. triedy.
„Mýto by sa malo vyberať len na úsekoch ciest, kde nákladovosť systému bude nižšia ako samotný výber mýta. Tento parameter cesty II. triedy nespĺňajú, čo znamená, že neprinesú očakávané zvýšenie príjmov na ich opravu a údržbu,“ uviedol v tlačovej správe hovorca združenia Česmad Roman Kment.
Rovnako je pre zástupcov autodopravcov neprijateľná plánovaná preklasifikácia približne 559 kilometrov už spoplatnených úsekov ciest I. triedy do kategórie s vyššou sadzbou mýta, ktorá zoberie dopravcom 13 miliónov eur.
Rozširovanie spoplatnenia
Obe organizácie sú presvedčené, že spoplatnenie elektronickým mýtom by sa malo realizovať iba v rámci súčasného stavu a zadefinovanej hlavnej cestnej siete v Slovenskej republike.
„Rozširovanie spoplatnenia cestnej infraštruktúry a zvyšovanie sadzieb mýta výrazne finančne zaťaží podnikateľov s nákladnými vozidlami na 3,5 tony a prehĺbi priame i nepriame negatívne dopady na ich činnosť, s ktorými sa stretávajú v súvislosti s opatreniami proti šíreniu pandémie COVID-19,“ uviedol Kment.
Tento krok v konečnom dôsledku nepriaznivo ovplyvní rast cien tovarov a služieb pre obyvateľov a slovenské domácnosti.
Cesty II. triedy
Spoplatnenie ciest II. triedy mýtnym poplatkom nie je otázkou najbližších dní alebo týždňov. Ministerstvo dopravy a výstavby SR však pripúšťa, že nový pripravovaný mýtny systém bude zohľadňovať aj možnosť zapracovania takýchto zmien.
Vníma totiž problém samosprávnych krajov, že cesty nižších kategórií, ktoré patria do ich vlastníctva, využívajú aj dopravcovia v nákladnej doprave, pričom dochádza k ich znehodnocovaniu.