Ponechaná územná rezerva v budúcnosti umožní výstavbu súbežných komunikácií po rozšírení diaľnice D1. Pre Bratislavský kraj je križovatka Triblavina dôležitá v súvislosti s prípravou výstavby obchvatu obcí Slovenský Grob a Chorvátsky Grob.
BRATISLAVA – Bratislavský samosprávy kraj (BSK) bude podporovať čo najskoršiu výstavbu križovatky Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislave. Nechá však územnú rezervu na prípadné neskoršie vybudovanie súbežných komunikácií, tzv. kolektorov, po rozšírení diaľnice.
„Pre nás je križovatka Triblavina dôležitá preto, aby sme sa mohli pohnúť s naším najambicióznejším plánom v tomto volebnom období, a tým je začatie výstavby obchvatu Grobov (obce Slovenský Grob a Chorvátsky Grob). Je to prepojenie z križovatky Triblavina až po Grinavu pred Pezinkom s tým, že cesta pôjde okolo Grobov,“ informoval vo štvrtok predseda BSK Juraj Droba na mieste rozostavanej križovatky Triblavina, ktorej výstavba je pozastavená pre rozklady, resp. námietky Občianskeho združenia Triblavina.
Na výstavbu cesty treba predbežne 45 miliónov eur
Bratislavský kraj má na to podľa svojho predsedu v rozpočte päťsto tisíc eur na projektovú dokumentáciu a desať miliónov eur na výstavbu tejto cesty chce čerpať z prostriedkov Európskej únie v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu. „V druhej fáze, obchvat bude pokračovať až na Modru, je to vyčíslené asi na 35 miliónov eur a tie plánujeme čerpať z dlhodobého úveru, teda dlhé a lacné peniaze, z Európskej investičnej banky,“ priblížil Droba.
Chce, aby bol kraj maximálne konštruktívny a zohľadnil záujmy a potreby všetkých dotknutých strán, ale tak, aby sa čím skôr začalo stavať. Droba ako kandidát na predsedu BSK vlani vo svojom programe sľuboval obyvateľom zlepšenie dopravy, na čo sa najviac sťažovali.
Droba: Križovatka Triblavina je nevyhnutnosť, kolektory môžu byť neskôr
Nové vedenie BSK trvá na pozícii kraja z roku 2016 k výstavbe križovatky Triblavina, preto ponecháva územnú rezervu na kolektory. „Vybudovanie križovatky Triblavina je nevyhnutnosť, kolektory môžeme neskôr mať. Na obsluhu tohto územia momentálne potrebujeme v prvom rade dobudovať križovatku Triblavina. Nikto nevylučuje kolektory do budúcnosti, preto nechávame priestorovú rezervu,“ uviedol Droba. Výstavba kolektorov by sa podľa neho dala financovať cez PPP projekty, za hlavné označil sprejazdniť toto územie a rozšíriť cesty prvej triedy medzi Bratislavou a Sencom. „Skôr či neskôr kolektory stáť budú, ale pre mňa to tiež teraz nie je okamžitá priorita,“ dodal.
Ožvaldová: Ľudia by nemali stáť v každodenných zápchach
Starostovia a primátori z Regionálneho združenia Podunajsko takisto podporujú výstavbu križovatky Triblavina, rozšírenie D1, ako aj stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy. „Pred desiatimi rokmi sme začali boj za vybudovanie R7, D4 a teraz rozšírenie D1, ktoré je veľmi potrebné. Pre nás je dôležité, aby naši občania nestáli v každodenných zápchach, aby neboli nervózni, dostali sa lepšie a pohodlnejšie na určené miesto, aj za prácou, alebo aj do škôl do hlavného mesta,“ povedala podpredsedníčka BSK pre oblasť dopravy a starostka mestskej časti Bratislava – Podunajské Biskupice Alžbeta Ožvaldová. Ako dodala, podporujú, aby sa čím skôr začalo stavať.
Schreiner: Dúfam v rýchle vyriešenie a zlepšenie dopravy v regióne
Starosta obce Ivanka pri Dunaji Ivan Schreiner označil výstavbu križovatky Triblavina na základe analýzy za riešenie dopravy. „Myslím, že to riešenie je ekonomické a ekologické. Zastupujem stanovisko a uznesenie regiónu Podunajsko, kde je združených od seneckej cesty na juh 28 starostov,“ vyhlásil Schreiner s tým, že dúfa v rýchle vyriešenie a potrebné zlepšenie dopravy v regióne v prospech jeho obyvateľov.