Za rozsiahly výpadok spojov pri štarte nového dopravcu Arriva v regionálnej autobusovej doprave si bude Bratislavský samosprávny kraj (BSK) uplatňovať sankcie v plnej výške podľa zmluvy.
Cestujúcim to pre vzniknuté problémy pri ceste napríklad do práce a školy, ako aj domov nepomôže, no kraj tvrdí, že náhradnú dopravu za nevypravené spoje nemôže zabezpečiť.
BSK je objednávateľ
„Bratislavský samosprávny kraj nie je prevádzkovateľ, ale objednávateľ. Nemôže teda autobusovú dopravu zabezpečiť nijako inak ako verejným obstarávaním,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a propagácie BSK Michal Feik s tým, že to je podľa zmluvy povinnosťou spoločnosti Arriva.
Tá uspela vo verejnej súťaži trvajúcej od apríla minulého roka do septembra tohto roka. „Aj napriek tomu, že Bratislavský samosprávny kraj nie je prevádzkovateľom, ale objednávateľom, župný tím robí maximum pre to, aby situáciu pomohol vyriešiť,“ ubezpečil Feik.
Nedostatok vodičov
Dôvodom problémov nového regionálneho dopravcu pri zabezpečení autobusových spojov podľa cestovných poriadkov je nedostatok vodičov.
Arriva tiež mala krátky čas na začiatok prevádzky prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji, zmluvu totiž podpísala až v októbri, zhruba mesiac pred uplynutím pôsobnosti bývalého dopravcu Slovak Lines.
Na zabezpečenie dopravnej obslužnosti kraja je potrebné mať 225 autobusov a podľa kraja Arriva má všetky k dispozícii. Z toho 120 autobusov je úplne nových a do mája 2022 by mali byť nové všetky.
Predĺženia už neboli možné
Na otázku, prečo kraj nepočkal s podpisom zmluvy s Arrivou dovtedy, kým bude pripravená zabezpečiť prevádzku všetkých spojov podľa zmluvy a zatiaľ by ich dočasne prevádzkoval Slovak Lines, kraj odvetil, že zmluva s ním už bola v minulosti predĺžená o päť rokov.
„Ďalšie predĺženie už nebolo zo zákona možné a z tohto dôvodu BSK vyhlásil medzinárodnú súťaž. Tá sa však neúmerne predlžovala kvôli rôznym námietkam a obštrukciám, a tak Úrad pre verejné obstarávanie definitívne potvrdil víťaza až 9. septembra 2021, teda približne dva mesiace pred ukončením zmluvy s predchádzajúcim dopravcom,“ priblížil Feik.
Tvrdí, že kraj vyhlásil súťaž v rekordnom predstihu, aký nemá na Slovensku obdobu. „Napriek tomu to nestačilo. Navyše, všetky revízne postupy ukázali, že v celej súťaži župa v ničom nepochybila,“ podotkol.
Vznik situácie
Bratislavský kraj zároveň upozorňuje, že legislatívny proces verejného obstarávania je nastavený zle a tu treba hľadať odpoveď, prečo vznikla súčasná situácia.
„Zdôrazňujeme, že BSK nie je jediná samosprávna, ktorá má takéto problémy. Toto je každodenná realita na celom Slovensku. Zmena legislatívy je teda absolútne nevyhnutná,“ podotkol Feik.
Samosprávy a obyvatelia sa tak podľa neho stávajú rukojemníkmi špekulantov vo verejnom obstarávaní. Prevažná časť rozsiahlych zmien verejného obstarávania nadobudne účinnosť koncom marca budúceho roka, mali by umožniť rýchlejšie a efektívnejšie obstarávanie.
Víťazný dopravca vzišiel zo súťaže, župa jej výsledok rešpektuje, pričom vysúťažená cena za prevádzku regionálnej dopravy na desať rokov sa nesmie meniť. Arriva uspela v tendri s ponukou 334 mil. eur bez DPH, predpokladaná cena zákazky bola takmer 390 mil. eur bez DPH.