Aj bez zapnutého indikátora bola prevádzka lietadiel 737 Max bezpečná, tvrdí spoločnosť
Spoločnosť Boeing v nedeľu priznala, že vedela o problémoch s indikátorom nesprávnych údajov, no neoznámila to zákazníkom ani úradom. Trvá však na tom, že aj bez neho bola prevádzka lietadiel 737 Max bezpečná.
Konštruktéri Boeingu až po niekoľkých mesiacoch prevádzky Maxov zistili, že indikátor, ktorý by upozornil pilotov na chybné údaje senzorov, fungoval len pre tých zákazníkov, ktorí si priplatili.
Práve nesprávne údaje mohli podľa predbežných záverov vyšetrovania spôsobiť dve havárie boeingov 737 Max 8. Až po prvej havárii Boeing upozornil úrady na to, že indikátor je štandardne vypnutý.
Americký Federálny letecký úrad (FAA) však rozhodol, že ide o nízke riziko.
Ťažké časy pre Boeing
Letecká spoločnosť Southwest Airlines, najväčší odberateľ Maxov, však upozornila, že v manuáli, ktorý od Boeingu dostala, bol indikátor uvedený ako súčasť štandardného vybavenia.
Boeing prisľúbil, že indikátor bude fungovať vo všetkých Maxoch po aktualizácii softvéru. Kým ju nevydá, Maxy ostanú na zemi. No aj potom ich ešte čaká preverenie, keďže Európska únia aj Kanada už oznámili, že samy preveria funkčnosť softvéru. Nespoľahnú sa tak na povolenie FAA, čím americkému úradu nepriamo vyslovili nedôveru.
Spoločnosť Boeing už pre zatajovanie informácii čelí policajnému vyšetrovaniu. Preverujú ju aj parlamentné výbory a inšpekcia ministerstva dopravy. Rastie aj počet žalôb, ktoré na ňu podávajú pozostalí po obetiach dvoch havárií.