Banskobystrický samosprávny kraj navrhuje v prípade ciest II. a III. triedy zmenu legislatívy, ktorá by župám umožnila plniť funkciu cestného správneho orgánu. To znamená, aby mali právomoc zastavovať vozidlá, udeľovať pokuty a aby vybrané peniaze išli do ich rozpočtov. V súčasnosti preťažené vozidlá poškodzujú cesty samosprávnych krajov, tieto ale nemajú možnosť ich zastavovať, ani pokutovať.
Cesty II. a III. triedy v správe samosprávnych krajov tvoria chrbtovú kosť regionálnej dopravy. Zároveň sú však dlhodobo vystavené nadmernému zaťaženiu. Výsledkom je, že cesty sa rýchlejšie poškodzujú, mostom sa skracuje životnosť a opravy sú čoraz drahšie.
Pokuty idú do štátnej kasy
Podľa súčasného zákona kraje síce môžu umiestniť na cestu váhu, ale nemôžu zastavovať vozidlá. To môže len uniformovaná osoba. Navyše pokuty za preťažené vozidlá končia v štátnej kase a nie u správcu cesty, ktorý reálne znáša náklady na jej údržbu a opravu. Problém s preťaženými kamiónmi pociťujú obzvlášť obce, cez ktoré vedie tranzit alebo v blízkosti, ktorých je kameňolom prípadne tam prebieha ťažba dreva.
„Naším cieľom je, aby sme mali v rukách kompetencie, ktoré nám umožnia reálne chrániť naše cesty. Aby vybrané pokuty zostali v krajoch, kde škoda vzniká a my sme ich tak mohli investovať do opráv poškodených komunikácií. Túto zmenu považujeme jednoducho za správnu,“ povedal predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter. Ak sa zmenu podarí presadiť, župan avizuje, že cieľom kraja bude robiť kontroly tak často, aby si nikto netrúfol jazdiť preťažený.

Doprava v regióne Tatier počas voľných dní kolabuje, problém má zmierniť monitorovací systém
Župa v spolupráci so združením SK8 už predložila zásadné pripomienky k novele cestného zákona. Na rokovaniach s ministerstvom vnútra podľa vedúcej oddelenia komunikácie Úradu BBSK Jany Čunderlíkovej zatiaľ neodzneli zásadné námietky, avšak ide o zmenu, ktorá si vyžaduje úpravy viacerých zákonov a dohodu viacerých rezortov.
Nestačí zmeniť len jeden zákon
„K spravodlivejšiemu nastaveniu systému nestačí zmeniť jeden zákon, treba ich pozmeniť hneď niekoľko. Na júlovom rozporovom konaní nám bolo oznámené, že pripomienky sú tak rozsiahle, že nie je vhodné ani žiadúce, aby boli vložené do návrhu cestného zákona,“ povedal riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry BBSK Róbert Machala. Témou septembrového rokovania Sekcie cestnej infraštruktúry SK8 tak bude príprava paragrafového znenia navrhovaných legislatívnych zmien.
Popri legislatívnych zmenách chce župa podniknúť aj ďalšie kroky. Spolu s políciou plánuje vytipovať miesta, kde bude váženie dávať najväčší zmysel a dobudovať stojiská.