Prioritou pre autobusových dopravcov v spojitosti s pripravovaným vystúpením Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie (brexit) je minimalizovať negatívny vplyv na cestujúcu verejnosť. Pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Eva Vozárová s tým, že zväz pozorne analyzuje situáciu v súvislosti s plánovaným odchodom Veľkej Británie z EÚ.
„Podľa potreby budeme situáciu konzultovať aj so zástupcami orgánov štátnej a verejnej správy, resp. so zahraničnými partnermi. Ide o komplexnú otázku, ktorá sa vzťahuje tak na prevádzku konkrétnych autobusových liniek, ako aj na práva pasažierov, ktoré sú dnes regulované aj právnymi normami EÚ,“ informovala Vozárová.
Zdržania v prístavoch
Rovnako je podľa ZAD potrebné vziať do úvahy regulácie vzťahujúce sa na zamestnancov autobusových dopravcov, a to vzhľadom na situáciu po brexite.
V prípade odchodu Spojeného kráľovstva z EÚ bez dohody (tvrdý brexit) by v medzinárodnej autobusovej doprave nemalo prísť k zmenám. Ako informuje Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) o príprave na brexit na svojom portáli, medzinárodnú cestnú dopravu by malo byť možné vykonávať ako v období pred vystúpením Spojeného kráľovstva z EÚ.
Letiská v Bratislave a Prahe neočakávajú zásadné vplyvy brexitu na letecké spojenie s Veľkou Britániou
„Dopravcovia by sa mali pripraviť na možné zdržania v prístavoch pri preprave nákladu smerujúceho do a zo Spojeného kráľovstva,“ uvádza rezort dopravy. Obmedzená bude kabotážna doprava, teda vnútroštátna preprava vykonávaná na území členského štátu EÚ dopravcom z inej krajiny únie.
Spoločné pravidlá
Zachovať podmienky spravodlivej hospodárskej súťaže a zabrániť negatívnym vplyvom brexitu bez dohody je zámerom nariadenia Európskeho parlamentu a Rady. Spoločné pravidlá majú zabezpečiť základné prepojenie cestnej nákladnej a osobnej dopravy so zreteľom na vystúpenie Veľkej Británie z EÚ.
Dokument sa vzťahuje aj na pravidelnú autobusovú a autokarovú dopravu, je uverejnený v Úradnom vestníku EÚ. V prípade nepravidelnej autobusovej dopravy by mala Veľká Británia po vystúpení z EÚ pristúpiť k dohode Interbus.
Brexit nenaruší základnú prepravu cez Lamanšský prieliv, myslí si akcionár Eurostaru
„Cieľom nariadenia je stanoviť dočasné opatrenia, ktoré umožnia prevádzkovateľom cestnej dopravy doručovať tovar a prepravovať osoby v pravidelnej cestnej doprave na základe už udelených licencií medzi Spojeným kráľovstvom a členskými štátmi EÚ (27) na základe reciprocity,“ informuje ministerstvo dopravy o príprave na brexit bez dohody.
Dve prepravy za týždeň
Nariadenie upravuje lehoty účinnosti prístupových práv v oblasti kabotáže. Prvé štyri mesiace po odchode ostrovného štátu z EÚ by mali byť povolené dve aktivity (prepravy) za sedem dní, ďalšie tri mesiace jedna a posledné dva mesiace nie je povolená žiadna aktivita.
„Uplatňovanie nariadenia je podmienené reciprocitou zo strany Spojeného kráľovstva,“ vyplýva z údajov na portáli rezortu dopravy. Praktické informácie k brexitu bez dohody obsahuje neoficiálny manuál pre dopravcov v rôznych životných situáciach.
Vláda SR schválila 13. marca 2019 návrh novely niektorých zákonov v súvislosti s vystúpením Veľkej Británie z EÚ bez dohody, tzv. lex brexit. Viaceré ustanovenia sa týkajú cestnej nákladnej dopravy.
Kvalifikačná karta vodiča
Napríklad, kvalifikačná karta vodiča vyhotovená podľa vzoru platného v Európskom spoločenstve a vydaná vo Veľkej Británii pred jej odchodom z EÚ sa považuje za kvalifikačnú kartu vodiča vydanú v inom členskom štáte, ak je zaručená vzájomnosť.
Osvedčenie o odbornej spôsobilosti vedúceho dopravy, vydané vo Veľkej Británii pred vystúpením krajiny z únie, sa uznáva na Slovensku do 31. decembra 2020 v rozsahu získanej odbornej spôsobilosti. To neplatí pre taxislužbu.
Tvrdý brexit by nemal zastaviť leteckú dopravu medzi EÚ a Britániou
Od skúšky bude oslobodený občan SR, ktorý je držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti vedúceho dopravy a prevádzkovateľa cestnej dopravy, vydaného vo Veľkej Británii pred brexitom. Povolenie na pravidelnú medzinárodnú dopravu osôb medzi SR a Veľkou Britániou, vydané pred jej odchodom z únie, by malo platiť do 31. decembra 2019.
Prístup na trh pre dopravcov
Pri brexite s dohodou by zmluvné strany podľa údajov na stránke rezortu dopravy mali zabezpečiť porovnateľný prístup na trh pre dopravcov v nákladnej a osobnej cestnej doprave.
Mal by zahŕňať primerané a relevantné požiadavky na ochranu spotrebiteľov a sociálne štandardy pre medzinárodnú cestnú dopravu.
Ako aj záväzky vyplývajúce z medzinárodných dohôd v cestnej doprave medzi Veľkou Britániou a EÚ, alebo jej členskými štátmi. Ide najmä o podmienky vykonávania zamestnania dopravcu v cestnej doprave, určité podmienky zamestnávania v medzinárodnej cestnej doprave, pravidlá cestnej premávky, osobnej cestnej dopravy a cestnej prepravy nebezpečného tovaru. Zmluvné strany by tiež mali posúdiť doplnkové opatrenia týkajúce sa cestovania súkromných motoristov.