Ako ovplyvní vojna na Ukrajine projekt širokorozchodnej železnice do Viedne? O ďalšej účasti Slovenska rozhodne vláda

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Koľajnice
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher.

O ďalšej účasti Slovenska v medzinárodnom projekte plánovaného predĺženia širokorozchodnej železnice z Ruska a Ukrajiny cez územie SR do Viedne bude rokovať vláda. Dôvodom je aktuálna ruská vojenská agresia proti nášmu východnému susedovi.

„Rokovania na túto tému stále prebiehajú. O zmenách v projekte širokorozchodnej trate rozhodne vláda. O výsledku budeme informovať,“ potvrdila v utorok pre agentúru SITA hovorkyňa predsedu vlády Ľubica Janíková k otázkam o možnom pozastavení, či zrušení účasti Slovenska v spomínanom projekte. Ministerstvo dopravy a výstavby sa k projektu nevyjadrilo s tým, že je to v kompetencii Úradu vlády SR.

Spoločný medzinárodný podnik

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako štátny manažér železničnej infraštruktúry sú podľa rozhodnutia vlády členom spoločného medzinárodného podniku Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni.

Viac o téme: Rusko-ukrajinský konflikt

Ten má právnu formu spoločnosti s ručením s obmedzeným a predmetom jeho činnosti je plánovanie predĺženia širokorozchodnej trate od ukrajinskej hranice cez Slovensko do Rakúska. V podniku majú zastúpenie aj ruské, ukrajinské a rakúske železnice.

„Pozastavenie alebo zrušenie účasti v spoločnom podniku preto nie je vecou rozhodnutia ŽSR. Ak by vláda SR prijala rozhodnutie o akejkoľvek zmene majetkovej účasti ŽSR v spoločnom podniku, musela by nasledovať koordinácia ďalšieho postupu s ostatnými spoločníkmi, v súlade s platnými právnymi postupmi Rakúska,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

V rámci komunikácie spoločného podniku podľa nej zatiaľ žiadny z partnerov neoznámil oficiálne rozhodnutie zrušiť alebo pozastaviť svoju účasť na prebiehajúcom procese prípravy štúdií projektu.

Projekt zahŕňa aj politické riziká

„Projekt je štúdiami hodnotený z hľadiska technickej, environmentálnej, ekonomickej a právnej realizovateľnosti, pričom v matici rizík projektu sú štandardne zahrnuté aj riziká politického charakteru,“ priblížila Feik Achbergerová.

Počas prípravy projektu boli už ukončené viaceré štúdie – predbežná štúdia realizovateľnosti v roku 2011, dopravná prognóza v roku 2016, obchodné modely a ekonomická analýza v roku 2018. V štádiu rozpracovania je od roku 2015 technicko-environmentálna štúdia.

„V máji 2021 bol v Rakúsku ukončený proces strategického posudzovania projektu na životné prostredie (SEA). Na Slovensku aktuálne prebieha proces posudzovania vplyvov projektu na životné prostredie (EIA),“ dodala hovorkyňa ŽSR.

Spoločný podnik BPG predložil v januári 2022 správu o hodnotení, Ministerstvo životného prostredia SR v polovici februára vrátilo správu o hodnotení na doplnenie s termínom do 31. augusta tohto roka.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ria Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie BPG Breitspur PlanungsgesellschaftŽSR Železnice Slovenskej republiky