Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nestiahla z východného Slovenska nové súpravy na západné Slovensko. Nezhoršili sa podľa železničiarov ani vlaky pod Tatrami a ani sa nepresunuli nové vlaky na trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, kde premávajú od 13. decembra už vlaky ZSSK a rakúskych ÖBB.
Ako informoval Tomáš Kováč, riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK, na východnom Slovensku jazdí celkovo 55 percent vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000. Z toho 30 percent vlakov bolo vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010. Prvé vlaky z nových súťaží prídu na východné Slovensko v roku 2021, do Tatier už v januári, inde neskôr od začiatku roka 2022.
Nárast nasadených klimatizovaných vlakov
Podľa ZSSK na trati Košice – Čierna nad Tisou je nasadených od 13. decembra v pracovných dňoch 58 percent klimatizovaných vlakov, čo predstavuje nárast oproti predchádzajúcemu grafikonu o 8 percent.
Na trati Košice – Prešov – Lipany je nasadených od 13. decembra v pracovných dňoch 40 percent klimatizovaných vlakov, čo je nárast oproti starému GVD o 2 percentá.
Zamestnanci ZSSK Cargo si prilepšia, po štyroch kolách vyjednávania podpísali kolektívnu zmluvu
Po presunutí vlakov 840 na trať Bratislava – Komárno jazdia pod Tatrami najmä nízkopodlažné dieselové jednotky 813.1 (tzv. Mravce), vyrobené v rokoch 2017 a 2018, ktoré sú vybavené bezbariérovým vákuovým WC, pripojením wi-fi na internet a tiež klimatizáciou.
Dva vlaky museli presunúť do Žiliny
Vlaky 840, vyrobené v roku 2004, teda tie, čo jazdia teraz na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, nahradili pod Tatrami dieselové jednotky 813.1, ktoré sú nízkopodlažné, s bezbariérovým WC, vybavené wi-fi a klimatizáciou. Sú prezývané aj Mravce a boli vyrobené v rokoch 2017 – 2018.
Cesta vlakom z Bratislavy do Žiliny bude kratšia aj lacnejšia, železnice zavedú nový poriadok
Z trate Lipany – Čierna nad Tisou boli dva vlaky 671 presunuté do Žiliny, kde ich ZSSK potrebuje, lebo rekonštrukciou žilinského uzla sa dočasne menia potreby osobnej prepravy v tomto regióne. Recipročne boli ako náhrada za ne presunuté na východ dve vlakové súpravy, modernizované v rokoch 2010 – 2015 (10 vozňov), pričom všetky tieto vozne sú po modernizácii a sú klimatizované. V každej súprave je aspoň jeden vozeň s informačným systémom a wi-fi pripojením na internet.
Problematická trať Bardejov – Prešov
ZSSK na východnom Slovensku má problémy na trati Bardejov – Prešov, kde je koľajový zvršok v zlom stave a poškodzuje nové jednotky. Z tohto dôvodu sú tu prednostne nasadzované staršie vozidlá. Tento problém je podľa Tomáša Kováča v riešení manažéra infraštruktúry – Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Medzi Bratislavou a Komárnom premávajú znovu vlaky ZSSK, štát ušetrí státisíce eur
Na trati Košice – Lipany má ZSSK nových vlakov najmenej a práve preto sem od budúceho roka začnú prichádzať nové vozne. Ako podotkol Tomáš Kováč, na trati Humenné – Košice je 16 kusov dieselmotorových jednotiek 861 (2011 – 2015), 11 kusov rušňov 361/757 (2009 – 2015) plus okolo 60 nových alebo modernizovaných vozňov Bdteer (2009 – 2017), Bdgteer (2010 – 2015), Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 75 percent nových a modernizovaných vlakov.
Náhrada za „Mravce“ pod Tatrami
Na trati Košice – Čierna nad Tisou sú štyri kusy moderných hnacích koľajových vozidiel plus 30 kusov modernizovaných vozňov Bdteer (2009 – 2017), 16 kusov vozňov Bdgteer (2010 – 2015), 17 kusov nových vozňov Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 75 percent nových a modernizovaných vlakov.
Na trati Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica sa nachádzajú dieselmotorové jednotky 840 (2004), ktoré nahradili 813/913.1, tzv. Mravce (2017 – 2018). Celkovo tu jazdí 95 percent nových a modernizovaných vlakov.
Od nedele sa na železničnej trati medzi Bratislavou a Komárnom mení dopravca. Čo to znamená pre cestujúcich?
Na trati Košice – Lipany je približne 20 kusov vozňov Bdteer (2009 – 2017), Bdgteer (2010 – 2015), Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 35 percent nových a modernizovaných vlakov.
ZSSK vlastní stovky rušňov a vozňov
ZSSK má vo vlastníctve takmer 700 rušňov, z čoho je 40 percent nových a modernizovaných (t. j. kúpených alebo modernizovaných v 21. storočí). Disponuje tiež takmer 900 vozňami, z čoho je okolo 60 percent nových a modernizovaných za posledných 20 rokov.
Priemerný vek hnacích koľajových vozidiel je 21 rokov, v čom sú započítané aj moderné jednotky. Priemerný vek samotných hnacích koľajových vozidiel (bez tzv. ucelených jednotiek) je 32 rokov. Priemerný vek vozňov ZSSK je 21 rokov (pri rekonštruovaných sa vek počíta od modernizácie, ktorá predlžuje ich životnosť).