BRATISLAVA 12. mája (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zruší viaceré zákazky a objednávky s výnimkou výstavby diaľnic, ktoré schválila do nadobudnutia platnosti novely zákona o verejnom obstarávaní 1. apríla. Rozhodol o tom generálny riaditeľ NDS Alan Sitár na základe pokynu ministra dopravy Jána Figeľa po ich dvoch stretnutiach. Na mimoriadnej tlačovej besede vo štvrtok Sitár ďalej uviedol, že zrušené zákazky sa týkajú najmä vzdelávania a koučingu pracovníkov diaľničnej spoločnosti, mediálneho poradenstva, ako aj poradenstva pre pripravované zlúčenie NDS a Slovenskej správy ciest.
„Pán minister ma požiadal a dal mi pokyn, aby sme zrušili všetky objednávky, ktoré priamo nesúvisia s výstavbou diaľnic. Spoločne sme prešli zoznam, ktorý bol zverejnený a identifikovali sme štyri okruhy, ktorých sa to týka,“ uviedol Sitár. „Rozhodol som, že začneme konať na zrušení týchto objednávok. Chcem uistiť, že budeme postupovať plne v súlade s právnym poriadkom,“ povedal riaditeľ NDS. Už vykonané a vyfakturované objednávky však podľa neho už nie je možné stornovať. „Od tohto dňa nebudeme čerpať z týchto kontraktov,“ dodal Sitár s tým, že stojí za rozhodnutiami svojich kolegov v spoločnosti.
Na otázne objednávky upozornil aj anonymný list zamestnancov NDS, ktorí v ňom začiatkom týždňa poukázali na plytvanie peniazmi za poskytovanie rôznych služieb. Minister dopravy nariadil NDS zrušiť niektoré tendre a objednávky na služby, ale nebol celkom spokojný s vysvetlením riaditeľa o financovaní týchto zákaziek. Nakladanie s peniazmi NDS preverí kontrola Úradu vlády. Ako v stredu vyhlásila premiérka, v takýchto situáciách kontrola koná automaticky. Sitár vo štvrtok dodal, že o zrušení zákaziek bude informovať aj predsedníčku vlády.
Sitár obhajoval nevyhnutnosť vzdelávania pracovníkov
NDS zvolala štvrtkovú tlačovú besedu s cieľom vyvrátiť obvinenia na svoju adresu a preukázať správnosť prijatých rozhodnutí. „Ľudia musia mať nielen podmienky, ale aj vzdelanie. A práve preto sme rozhodli o tom, že vrcholový manažment a ľudia, ktorí sa podieľajú na strategických rozhodnutiach spoločnosti, potrebujú školenia. Potrebujú najlepšie školenia, ktoré dokážeme nájsť,“ obhajoval Sitár nevyhnutnosť vzdelávania pracovníkov. Súčasťou vzdelávacieho balíka sú podľa neho aj služby súvisiace s koučingom, ktorý má vytvárať z jednotlivcov tím. Šéf diaľničiarov je presvedčený, že vzdelávanie pracovníkov je nevyhnutné. Splnenie závažných úloh NDS bez vzdelávania by podľa neho bolo oveľa ťažšie.
Zákazky, spomínané aj v anonymnom liste, mali podľa NDS nízku hodnotu a možno ich zadávať priamo bez súťaže. „To, čo bolo v médiách spomínané v posledných dňoch, je pomerne zmätočné, neúplné. Všetky objednávky, ktoré boli medializované, sú takzvané zákazky s nízkou hodnotou. Nejde o podprahové metódy alebo priame zadania. Do konca marca tieto zákazky pri službách, keďže všetko, čo bolo spochybnené, sú služby, boli určené limitom do 30 tis. eur bez DPH,“ uviedol Ľubomír Puček zodpovedajúci za verejné obstarávanie.
Spočítavanie hodnôt objednávok, uvedených na webe NDS, označil za manipuláciu vzhľadom na ich rôzne zameranie. Uvedená cena zákaziek podľa neho nemusí byť aj naplnená. „Napriek tomu, že NDS nemala povinnosť vykonať pri týchto objednávkach nejaké ďalšie kroky – prieskum trhu, súťaž, oslovenie – pri mnohých tých, ktoré boli medializované, robila dobrovoľne nadštandardne prieskum trhu,“ vyhlásil Puček. Vedenie spoločnosti podľa neho zohľadnilo prieskum trhu pri rozhodovaní o zadaní zákaziek vybraným uchádzačom. Ako dodal, je rozdiel zadávať zákazku na mediálne poradenstvo a na právne služby.
Minister dopravy Ján Figeľ nariadil zrušenie tendrov a objednávok NDS, pretože ich nepovažuje za etické. „Čo sa týka koučingu, generálny riaditeľ NDS neinformoval nikoho na ministerstve, že takéto objednávky ide podpísať, preto je to zodpovednosť NDS. Pre ministra nie je celá vec uzavretá, žiada ešte ďalšie vysvetlenia, ale považoval za nevyhnutné okamžité zastavenie plnenia týchto objednávok,“ informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Neodpovedal však na otázky o úlohách a odmeňovaní hlavného Figeľovho radcu Mariána Kolníka. Ten bol od júna 2000 do februára 2009 predsedom predstavenstva spoločnosti Lafarge Slovakia, a.s. „Nikdy sa tým netajil a bolo to aj medializované, čiže nejde o nič nové,“ uviedol Krajčovič. V Obchodnom registri SR Kolník dodnes figuruje v dozornej rade uvedenej firmy, a to od februára 2009. Denník Nový čas vo štvrtok informoval, že Figeľ dal Kolníkovi za takmer pol roka práce vlani odmenu 9 215 eur a navyše mu zvýšil mesačný plat z 2 400 na 3 000 eur. Poslanec a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) sa v minulosti vyjadril, že ministerstvo dopravy v skutočnosti riadi Kolník a nie Figeľ.
Diaľničiari si napríklad objednali pre 17 svojich manažérov školenie v luxusnom päťhviezdičkovom hoteli vo Vrakúni pri Dunajskej Strede. Za školenie mali zaplatiť okolo 9 tis. eur a za hotelové služby necelých 3 tis. eur. Po tom ako sa anonymný list dostal k ministrovi a do médií, školenie zrušili. NDS to zdôvodnila zrušením súťaže na výstavbu druhého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, čo významne zmenilo pracovný program účastníkov školenia. Vzdelávanie mala zabezpečiť spoločnosť FranklinCovey. Medzi jej lektorov patril aj hlavný radca ministra dopravy Marián Kolník. Na školeniach pre NDS sa však podľa nej nepodieľal. Výber luxusného hotela pre školenie NDS obhajovala poskytnutím zľavy na ubytovanie 40 % a na prenájom konferenčných priestorov 30 %. Terajší člen predstavenstva a riaditeľ pre informačné technológie v NDS Ivan Sekerka nie je podľa diaľničiarov v konflikte záujmov. V minulosti mal spolupracovať s firmou Asseco Solution, ktorá zabezpečuje pre NDS zavádzanie integrovaného, vysoko automatizovaného informačného systému.