BRATISLAVA 12. marca (WEBNOVINY) – Nákupy Slovákov v zahraničí už po posilnení okolitých mien a pri zohľadnení nákladov na prepravu nemusia vždy priniesť úspory, a to najmä v prípade Českej republiky a niekedy aj v prípade Maďarska. Konštatuje to analytik UniCredit Bank Dávid Dereník, podľa ktorého však dlhodobí nákupní turisti smerujúci do Poľska pravdepodobne aj naďalej ostanú verní tejto tradícii, ktorú euro ešte posilnilo. Pred rokom po zavedení eura Slováci žijúci v prihraničných oblastiach podľa jeho slov naplno cestovali nakupovať za hranice a mohli si užívať najnižšie ceny v okolitých krajinách. „Tento fakt spôsobil, že sme za hranicami nakupovali o 10 – 30 % lacnejšie v porovnaní s domácimi cenami,“ konštatuje Dereník.
Tzv. nákupná turistika sa následne prejavila aj na tržbách v maloobchode, ktoré sa prepadli výrazne hlbšie ako v okolitých krajinách. „Odvtedy však meny posilnili. Najviac práve najlacnejší poľský zlotý o skoro 20 %. Posilnenie 13 % a 8 % nastalo v prípade maďarského forintu a českej koruny,“ uvádza Dereník. Posilnenie mien tak prirodzene znížilo výhodnosť nákupov v zahraničí.
„V segmente potravín sa zdá, že slovenskí predajcovia zareagovali znížením cien či lákavejšími akciami. Stále však pri potravinách platí, že ich kúpime najlacnejšie v Poľsku, v priemere o 12 %,“ konštatuje analytik UniCredit Bank. Maďarsko a Česko už podľa jeho slov v priemere ponúkajú nižšie ceny len zhruba o 6 % a to nemusí, pri nákladoch na prepravu, znamenať dostatočnú úsporu. Naďalej však Slováci môžu získať zhruba 16 % pri nákupoch oblečenia a obuvi v Poľsku a Maďarsku, naopak Česko by už nemuselo byť také lákavé. Nákup elektroniky by mal byť podľa Dereníka aj naďalej lacnejší vo všetkých troch krajinách, avšak „dvojcifernú zľavu“ je možné dosiahnuť len v Poľsku.
SITA