BRATISLAVA 24. marca (WEBNOVINY) – Cesty Slovákov za nákupmi do okolitých krajín výrazne strácajú na atraktivite, tržby slovenských obchodníkov však napriek tomu zatiaľ zaostávajú. Kým začiatkom minulého roka slovenský obchod významne negatívne zasiahol práve fenomén nákupnej turistiky vyvolaný výrazným oslabením mien okolitých krajín, v súčasnosti, pri postupnom návrate kurzov národných mien susedných krajín, zase cítia oslabenú kúpyschopnosť domáceho obyvateľstva.
Samotné cezhraničné nákupy už nie sú také atraktívne ako pred rokom, čo podľa analytika Slovenskej sporiteľne Michala Mušáka súvisí najmä s posilnením okolitých mien oproti prvému štvrťroku 2009 zhruba o desatinu. Česká koruna je dnes silnejšia o 8 %, poľský zlotý o 13 % a maďarský forint o 10 %. Z cenového rozdielu ubrala aj vyššia inflácia v okolitých krajinách, okrem Českej republiky, kde je podobná ako na Slovensku.
Návrat slovenských spotrebiteľov do domácich obchodov signalizujú aj obchodníci. „Myslíme si, že situácie stabilizovaná. Také nákupy ako vlani už vôbec nie sú. Očakávame nákupnú turistiku v tých dimenziách, ako bola aj zvykom,“ povedal na tohtotýždňovej tlačovej konferencii predseda predstavenstva Coop Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Cezhraničnou nákupnou turistikou môže podľa obchodníkov možno mierne pohnúť zvýšenie spotrebnej dane na alkohol, čo zrejme obmedzí objem nákupov Poliakov na Slovensku, žiadne výraznejšie výkyvy sa však už nečakajú.
Maloobchodné tržby však ani v januári tohto roka ešte nedosiahli svoju vlaňajšiu úroveň, keď medziročne klesli o 2,9 %. „Maloobchodné tržby po výraznom páde začiatkom minulého roku vykazujú stagnáciu, obrat smerom nahor však zatiaľ nevidno. Tento rok by mohlo prísť k miernemu rastu maloobchodných tržieb,“ konštatoval Mušák.
Domáci dopyt bude však vzhľadom na vysokú nezamestnanosť slabý a oživenie v maloobchode bude zrejme len pomalé. „Tržby v maloobchode budú naďalej ovplyvňované vyššou mierou nezamestnanosti. Určitú stabilizáciu na trhu práce očakávame na prelome polrokov,“ doplnila analytička Poštovej banky Eva Sadovská s tým, že nielen rast tržieb, ale i rast samotných cien v obchodoch budú i v tomto roku do určitej miery tlmené slabším spotrebiteľským dopytom vyplývajúcim z vyššej miery nezamestnanosti.
Posilňovanie susedných mien však okrem návratu slovenských spotrebiteľov do domácich obchodov znamená aj ďalšiu skutočnosť. Zvyšuje totiž konkurencieschopnosť slovenskej výroby za hranicami, aj keď importy z týchto krajín zdražujú. „Z pohľadu oživenia priemyselnej produkcie a zamestnanosti je tak kurzový vývoj u susedov pre Slovensko dobrou správou,“ konštatoval analytik Volksbank Slovensko Vladimír Vaňo.
SITA