BRATISLAVA 1. júla (WBN/PR) – Podľa platných všeobecne záväzných právnych predpisov v Slovenskej republike je vozidlo s neoprávneným zásahom do identifikátorov, dokladov, alebo konštrukcie „nespôsobilé“ na premávku na pozemných komunikáciách. Nejedná sa o „technickú nespôsobilosť“, ktorú overujú technické, alebo emisné kontroly, ale o nelegálnu, až trestnú činnosť, nakoľko na Slovensku je falšovanie a pozmeňovanie identifikačných údajov motorového vozidla trestným činom. Keďže neoprávnené manipulácie sú v súčasnosti vysoko sofistikované, ich odhalenie bežnou obhliadkou vozidla pred vykonaním zmeny v evidencii vozidiel je bez príslušného technologického vybavenia a znalostí nereálne, pričom neoprávnený vonkajší zásah do konštrukcie vozidla (prerezanie a pozváranie z viacerých vozidiel), ktorý ohrozuje bezpečnosť účastníkov cestnej premávky sa ani nezisťuje.
Ak registračný orgán po zaevidovaní zmeny v evidencii vozidiel vydá osvedčenie o evidencii, ktoré je verejnou listinou, bez náležitého overenia neoprávnených manipulácií, uvedie sa do premávky na cestách aj vozidlo, ktoré je pre premávku nespôsobilé.
Na Slovensku bolo za ostatných 5 rokov odcudzených viac ako 20-tisíc vozidiel. Podľa odhadov veľká časť z nich zostáva na Slovensku a po zmene identity sú predané a znovu uvedené do premávky na cestách. K nim treba prirátať vozidlá nelegálne dovezené zo zahraničia. Ako to funguje? Jednoducho. Zahraničné odcudzené vozidlo sa po zmene identity prihlási na existujúce slovenské doklady, čím sa javí ako pôvodne kúpené na Slovensku. Doklady sa dajú získať rôznymi spôsobmi, napr. z ťažko havarovaných vozidiel, na internete, na čiernom trhu, atď. Stačí vozidlo vyviezť do tretích krajín, prihlásiť na kópie alebo falošné doklady, prípadne na potvrdenie o strate, alebo odcudzení dokladov od miestnej polície a originálne doklady zostanú na legalizáciu iného vozidla. S dokladmi sa dajú kúpiť nielen pôvodné evidenčné čísla, ale aj vyrezané časti s VIN, ktoré sa následne použijú na legalizované vozidlo. Aj havarované vozidlo sa dá rýchlejšie a lacnejšie opraviť tak, že sa na odcudzenom vozidle zhodného modelu a farby použije VIN, evidenčné čísla a doklady havarovaného. V nejednom prípade ešte poisťovňa uhradí fingovanú opravu a diely z pôvodne havarovaného vozidla zostávajú ako bonus.
Ďalšou skupinou sú jednotlivo dovážané „nové vozidlá“, ktoré však nespĺňajú kritéria pre túto kategóriu. Stav najazdených kilometrov sa upraví pod 6.000 km a podľa potreby aj rok výroby v dokladoch pod vek 6 mesiacov, aby kritériá zdanlivo spĺňali. Stačí „čestné prehlásenie“ a vozidlo sa vyhne kontrole originality. Jeho pôvod je nejasný a cez registračnú procedúru prejde bez problémov.
Predpokladané škody spôsobené občanom na Slovensku touto nezákonnou a podvodnou činnosťou predstavujú ročne sumu viac ako 70 mil. eur. Bez zavedenia systémového opatrenia nemožno očakávať zmenu k lepšiemu, naopak, tento nepriaznivý stav sa bude naďalej prehlbovať. Aktuálne navrhované systémové opatrenie sa netýka zmeny vlastníctva vozidla, nových vozidiel a dokonca ani žiadneho v súčasnosti už registrovaného vozidla. Ani zďaleka sa netýka nákupu vozidla a rozhodne nespočíva len na overovaní, či vozidlo je, alebo nie je kradnuté. Ba práve naopak. Overuje pôvodnú identitu, aby lustrovanie v pátracích evidenciách malo vôbec význam. Ale hlavne overuje „spôsobilosť“ vozidla, aby nedochádzalo k ich opätovnému uvádzaniu do premávky na cestách.