BRATISLAVA 10. apríla (WEBNOVINY) –
Slovenská správa ciest so sídlom v Bratislave je samostatná rozpočtová organizácia zriadená ministerstvom dopravy k 1. januáru 1996. Spravuje takmer 3500 kilometrov ciest 1. triedy vrátane investičnej činnosti, ako aj pozemkov vo vlastníctve štátu.
Pre diaľnice, rýchlostné cesty a cesty 1., 2. a 3. triedy vykonáva aj dopravné plánovanie, ústrednú technickú evidenciu, centrálnu databanku a technický rozvoj spolu so súvisiacou koncepčnou, koordinačnou a metodickou činnosťou.
SSC má podľa priemerného prepočítaného stavu približne 340 zamestnancov. Jej generálne riaditeľstvo má sídlo v Bratislave, štyri regionálne organizačné zložky Investičná výstavba a správa ciest majú zastúpenie v Bratislave, Banskej Bystrici, Žiline a Košiciach.
Zdroje štátneho rozpočtu majú dosiahnuť 80,31 miliónov eur, z toho na bežné výdavky 40,58 miliónov eur a na kapitálové výdavky 39,73 miliónov eur.
Ako ďalej vyplýva z kontraktu uzavretého medzi Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a Slovenskou správou ciest na rok 2012, peniaze Európskej únie na financovanie modernizácie a výstavby ciest prvej triedy cez Európsky fond regionálneho rozvoja predstavujú 166,89 miliónov eur.
Domáce spolufinancovanie európskych projektov zo štátneho rozpočtu by malo dosiahnuť 29,45 miliónov eur a na ďalšie prostriedky štátneho rozpočtu mimo spolufinancovania pripadá 9,91 miliónov eur.
„V zásobníku projektov máme ďalšie stavby, ktoré budeme zaraďovať do kontraktu tak, aby boli kryté financiami. V zásobníku je 29 stavieb, z toho 14 je realizovaných. Dostávame sa tak celkovo zhruba na asi 600 miliónov eur, čo je ohromná suma. Nie je to suma, ktorá by sa mala preinvestovať len v tomto roku a kryje náklady na stavby,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Pavel Pavlásek.
Kapitálové výdavky SSC zo štátneho rozpočtu sú podľa neho zhruba rovnaké ako vlani a bežné výdavky sú vyššie o 10 miliónov eur. „Čo sa týka eurofondov, ak započítam zásobníkové stavby, ide o dvojnásobne vyššiu sumu. Pribudli stavby, ktoré budú financované z eurofondov,“ dodal.
Kontrakt je záväzný dokument alebo zmluva pripravovaná na základe skutočných potrieb a plánov Slovenskej správy ciest. Tie vychádzajú z optimálneho výberu úsekov ciest, mostov, dopravných stavieb, ale musia byť finančne kryté.
„Vymedzujú sa práva a povinnosti, upravujú sa vzťahy a rozpisujú sa finančné prostriedky. Kontrakt je zo zákona podpisovaný k 31. januáru na príslušný rok a vtedy je záväzný. Sú v ňom aj čísla, ktoré časovo presahujú konkrétny rok, keďže niektoré stavby prechádzajú aj do ďalších rokov. Záväzné z hľadiska rozpočtu a financovania je to, čo je podpísané v kalendárnom roku,“ uviedol ďalej Pavlásek. Ak pribudnú ďalšie stavby, ktoré sa môžu financovať, podpisujú sa dodatky. Napríklad, vlani boli podpísané dva dodatky.