BRATISLAVA 9. marca (WEBNOVINY) – Celoslovenské certifikačné Testovanie 9 čaká v stredu na viac ako 48 000 deviatakov na 1 447 základných školách na Slovensku. Všetci píšu rovnaké testy od 8:25. Najprv majú 60 minút riešiť matematiku, po dvadsaťminútovej prestávke sa popasujú s 50-minútovým testom zo slovenského jazyka a literatúry. Žiaci na školách s vyučovacím jazykom maďarským alebo ukrajinským si ešte popoludní napíšu test z maďarčiny a literatúry alebo ukrajinčiny a literatúry, ktorý bude trvať 50 minút. Tí, ktorí nebudú môcť absolvovať Testovanie 9 v riadnom termíne, majú náhradnú možnosť 30. marca. Ministerstvo školstva vyhodnocuje vedomosti deviatakov prostredníctvom celoplošných testov od roku 2003. Testy píšu deviataci, vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Školáci s mentálnym postihnutím testovanie neabsolvujú.
Po škandáloch s únikom testov z roku 2007 si chce ministerstvo špeciálne posvietiť na zabezpečenie testovania. „Dnes už vieme identifikovať každý test, majú také jedinečné ochranné prvky, ktoré sa pomaly približujú hodnotám cenín,“ prízvukoval Mikolaj. Dohliadať nad situáciou bude štátna školská inšpekcia, krajské úrady, členovia rád základných škôl a zúčastniť sa môžu aj zástupcovia stredných škôl. Riaditelia škôl musia prevziať neporušenú zásielku deň alebo dva pred testovaním. Sú zodpovední za utajenie obsahu zásielok až do centrálneho otvárania. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý zodpovedá za testovanie, zverejní jeho výsledky od 19. do 21. apríla.
Jedným zo zámerov rezortu je celoplošným Testovaním 9 uľahčiť prijímanie deviatakov na stredné školy. Na výsledky však stredné školy stále nemusia prihliadať. Podľa ministra Jána Mikolaja je testovanie, ktoré tento rok vyjde štát na 290-tisíc eur, v prvom rade indikátorom kvality vzdelávania na Slovensku. Riaditelia škôl sa môžu rozhodnúť, či sa budú výsledky akceptovať. „Keď chceme, aby školy medzi sebou súťažili, musíme mať aj voľnosť, nemôžeme ich zväzovať predpisovaním,“ konštatoval v stredu 3. marca na tlačovej konferencii Mikolaj.
Minister si myslí, že nemá žiaden význam, aby školy duplicitne robili prijímačky z toho, čo testuje štát – z cudzích jazykov, slovenčiny a matematiky. Vstupné skúšky by podľa neho mali byť len doplnkovými skúškami, napríklad overením talentových predpokladov žiaka. Mikolaj hovorí, že bez Testovania 9 štát nevie, či úroveň slovenského školstva napreduje, alebo klesá. Písomné skúšky majú zároveň pomôcť žiakom eliminovať stres z prijímačok na stredné školy. Pre rodičov, ktorí vyberajú školu pre prváčikov, sú podľa ministra informáciou o kvalite školy. „My to ale nedávame do poradia, aby sme boli korektnejší k tým, čo sú naspodku, ale čísla si vie nájsť každý,“ uviedol Mikolaj.
SITA