BRATISLAVA 17. júla (WEBNOVINY) – Moderné InterCity (IC) vlaky, ktoré premávajú medzi Bratislavou a Košicami, si od začiatku tohto roka, odkedy ich už nedotuje štát, nedokážu na seba zarobiť.
Nenaplnili sa tak slová, že železničiari sú schopní financovať ich sami.
„Môžeme skonštatovať, že prevádzka IC vlakov je stratová. Presné tržby, náklady ani obsadenosť IC vlakov však nemôžeme prezradiť. Je to obchodné tajomstvo,“ uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. Tomáš Šarluška v utorňajšom vydaní denníka Pravda.
Posilnia spoje
Napriek tomu, že IC vlaky sú stratové, v novom grafikone pribudnú ďalšie a posilnia sa aj spoje vo štvrtok a v piatok.
Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec predpokladal, že v prvom roku, keď štát nebude na IC vlaky prispievať, budú stratové. Štátny osobný dopravca totiž nakúpil nové vozne, ktoré majú vysoké odpisy.
„Možno vlaky, ktoré premávali v silných dňoch, si ako-tak dokázali na seba zarobiť, ale ostatné boli určite v strate,“ vyhlásil Kravec pre Pravdu.
Dopravný expert SDKÚ-DS Ondrej Matej, ktorý zakladá Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, vidí za stratou týchto vlakov zdraženie cestovného. „Bolo to veľmi zlé politické rozhodnutie. V čase krízy totiž nemožno zdvihnúť ceny lístkov priemerne o desať percent,“ dodal Matej.
Tvrdí, že sa tak splnili jeho očakávania, že ľudia odídu zo železníc. IC vlaky sa podľa neho mali osamostatniť až po zefektívnení a zlacnení služieb a cien za dopravu.
Lístky zdraželi
Základný cestovný lístok na trase Bratislava – Košice do druhej triedy stojí 24 eur, ale ak si ho cestujúci kúpi skôr, môže ho získať aj za 20 eur.
„Ceny išli príliš hore a pritom služby ostali na tej istej úrovni ako predtým, preto už teraz radšej cestujem s priateľmi autom, kde sa poskladáme po 15 až 20 eur a som doma rýchlejšie,“ povedala Košičanka Pavlína Koláčová.
Súčasné vedenie ZSSK nový systém predaja lístkov v IC vlakoch analyzuje.
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák si myslí, že vlakový dopravca nezvládol boj o zákazníka, ktorý sa rozhoduje medzi cestou vlakom, autobusom či autom.
„Očakávalo sa, že už v prvom roku budú IC vlaky na seba zarábať. Vlaky, ktoré poskytujú vysoký komfort, nemali byť v strate,“ uviedol Palčák pre Pravdu.
Bývalý šéf ZSSK je presvedčený, že cenová politika bola nastavená správne a na zlepšenie hospodárenia IC vlakov chcel prepravca nasadzovať vlaky podľa vyťaženosti.
„Napríklad v piatok by ich šlo viac v porovnaní s utorkom či stredou. V druhom roku sme chceli postupne presunúť cestujúcich zo šesťstovkových rýchlikov do IC vlakov,“ dodal Kravec. ZSSK chce s rezortom dopravy rozprávať aj o dotáciách na IC vlaky.
Ministerstvo však podľa jeho hovorcu Martina Kóňu nevidí dôvod zarátavať do dotovaných železničných výkonov aj nadštandardné výkony týchto vlakov, ktoré majú potenciál na samofinancovanie