TRENČÍN 24. januára (WEBNOVINY) – Práce na modernizácii železničnej trate v Trenčíne sa neustále predlžujú. Stavba za stovky miliónov eur sa dotýka značnej časti obyvateľov, keďže trasa ide priamo stredom krajského mesta. Najnovšie hrozí, že pre niekoľkonásobný odklad ukončenia výstavby jedného z viacerých podjazdov „Pred poľom” vzniknú ešte väčšie dopravné komplikácie mestskej časti Sihoť s dvanásťtisíc obyvateľmi.
Železnica je investíciou štátu, no nespokojnosť s prácami sa v meste stupňuje. Mestskí poslanci preto na zasadnutí mestského zastupiteľstva vyslovili nespokojnosť s procesom výstavby a predlžovaním termínu pre dokončenie modernizácie železnice.
Najväčším problémom je podjazd Pred poľom
Železnice Slovenskej republiky žiadajú prehodnotiť postup prác tak, aby prioritne riešili dokončenie rozostavaných objektov, ktoré zasahujú do obydlí a komplikujú dopravu v meste. Ide najmä o rozostavané podjazdy. V Trenčíne sa totiž rušia súčasné prejazdy, pretože všetky priechody cez trať musia byť po modernizácii mimoúrovňové.
Nezávislý poslanec a odborník na stavebný zákon Miloš Mičega pripravil pre svojich kolegov rozsiahly materiál, ktorý popisuje situáciu okolo modernizácie trate. „Občania mesta sa na nás obracajú a my potrebujeme vedieť, v akom stave je rozostavanosť železníc a aký bude ich nasledovný postup. Uznesenie je adresované aj obyvateľom mesta, aby vedeli, že mestské zastupiteľstvo a mesto je na ich strane,” povedal Mičega. Ako najväčší problém sa podľa Mičegu javí práve niekoľkokrát odkladaná dostavba podjazdu Pred poľom.
Železnice totiž ešte pred jeho dokončením chcú uzavrieť neďaleký a jediný prejazd na Sihoť a začať prestavbu aj tam. Investor uvádza, že konkrétne za meškaním dostavby tohto podjazdu sú objektívne príčiny – zvýšená hladina spodnej vody, nutná úprava dokumentácie, či vynútené prekládky vody a plynu. ”Išlo o objektívne dôvody, ktoré Železnice Slovenskej republiky ako investor akceptovali,” uviedla hovorkyňa železníc Martina Pavlíková. Železnice podľa jej slov očakávajú dostavbu už v jarných mesiacoch. Problémy s dopravou sú aj na opačnej strane mesta v Zámostí, kde sa budujú dva podjazdy.
Mičega sa chce zamerať na kritické úseky
Modernizácia železnice v Trenčíne predstavuje výstavbu stoviek stavebných objektov, najväčším je nový železničný most cez Váh. Časť prác je priamo na trati, časť zasahuje do mestských komunikácií a priestoru, kde žijú ľudia. Ide hlavne o výstavbu viacerých podjazdov a podchodov, ktorých výstavba mešká. Poslanec by rád dosiahol, aby železnice prehodnotili doterajší spôsob výstavby a zamerali sa práve na kritické úseky.
„To sú práce, ktoré sa dotýkajú výsostne občanov. Práce na železnici samotnej sa môžu vykonávať následne. Je to ponúknutá ruka železniciam na spoluprácu,” doplnil Mičega. „ŽSR chápu, že stavba je najmä obyvateľmi pozorne sledovaná, keďže na dlhý čas sú značne obmedzení v komforte bývania a cestovania, avšak ide o náročnú stavbu obrovského rozsahu, na ktorej sa môžu vyskytnúť aj nepredpokladané skutočnosti. Tie neboli zavinené žiadnou zo zúčastnených strán,” doplnila Pavlíková.
Európsky úrad začal podľa SaS vyšetrovať železničný tender
„Po rozhovore s novým generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky som presvedčený, že všetky problémové rozostavané objekty sa dokončia v tomto roku. Ostatné je na železniciach a zhotoviteľovi. Nebudem hovoriť o presných termínoch, pretože po mojich skúsenostiach sa pri tak veľkej a zložitej stavbe môže stať čokoľvek,” komentoval situáciu trenčiansky primátor Richard Rybníček.
Začiatok modernizácie dvanásťkilometrovej trate pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, ktorá má byť spolufinancovaná z eurofondov, odďaľovali prieťahy v obstaraní dodávateľa stavby. Napokon sa ním stalo Združenie pod Brezinou, vedené spoločnosťou TSS Grade.