Ministerstvo chce rušiť iba tie spoje, kde sú autobusy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 19. júla (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy v novom grafikone osobnej železničnej dopravy 2012/13 navrhuje zrušiť vlakové spoje len na tratiach, kde o ne cestujúci nemajú záujem a funguje autobusová doprava.

Posilniť osobnú prepravu na koľajniciach chce zas tam, kde je o ňu veľký záujem.

Rezort diskutuje so samosprávnymi krajmi najmä o odstránení súbehov vlakov s autobusmi.

Zdôvodňuje to snahou skončiť s dlhoročným plytvaním prostriedkov daňových poplatníkov, keďže štát na prevádzku osobnej železničnej dopravy dáva ročne vyše 200 mil. eur.

Ministerstvo zbiera podnety

Vlak
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Zrušené majú byť osobné vlaky na šiestich tratiach, posilnené budú spoje na dvanástich a oslabené na siedmich úsekoch.

„Pre cestujúceho je dôležité to, či mu vlak alebo autobus príde načas, a či ho komfortne a bezpečne prepraví tam, kam potrebuje ísť. Nie je dôležité, kto systém spravuje, ale to, aby systém fungoval v duchu tejto filozofie,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa agentúru SITA.

Usilujú sa podľa neho posilniť železničné linky, kde existuje dobrý geografický súbeh medzi cestou a železnicou. „Tam chceme zabezpečiť takú železničnú obsluhu, aby tam autobusy neboli už potrebné,“ dodal. Samosprávnym krajom by to malo umožniť presunúť autobusové výkony inam, napríklad v prípade trasy Humenné – Stakčín.

Ministerstvo zbiera podnety a pripomienky k návrhu nového cestovného poriadku v osobnej železničnej doprave. Ten bude platiť od 9. decembra nasledujúcich dvanásť mesiacov. „Nebránime sa žiadnym návrhom, ktoré ho vylepšia a zlepšia tak fungovanie dopravy na Slovensku,“ tvrdí rezort. So samosprávnymi krajmi sa snaží dohodnúť tak, aby mohol štát v rámci svojich finančných možností zabezpečiť ľuďom vo vlakoch a autobusoch čo najväčší komfort a zlepšiť dopravné spojenie.

Samosprávy aj cestujúci nesúhlasia

Regionálne a miestne samosprávy, ale aj cestujúci majú výhrady najmä k rušeniu vlakových spojov a zmenám, ktoré im sťažia ich dostupnosť.

V Prešovskom kraji v stredu začali petíciu za zachovanie súčasnej podoby vlakového grafikonu. Kritizujú navrhované zrušenie priameho denného spojenia Prešova s Bratislavou, zle pripojenie k vlakom na staniciach v Kysaku a Košiciach a rušenie niektorých vlakových spojov.

Navrhnuté zmeny v novom grafikone

Ján Počiatek
Foto: SITA/Marián Peiger
Robert Fico
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

V rámci Prešovského a Košického kraja sa má zrušiť 55 vlakov a novozavedených by malo byť jedenásť spojov.

Zrušené majú byť osobné vlaky na šiestich tratiach s nízkym počtom cestujúcich.

Vlakmi tam denne cestuje spolu 1 151 ľudí v oboch smeroch, vo vlakoch je priemerne deväť až 77 osôb a prevádzkové náklady za rok sú zhruba 2,14 mil. eur.

V súčasnosti na nich premáva v pracovných dňoch celkom okolo 50 vlakových spojov tam a späť.

Po novom majú byť tieto spoje zrušené s výnimkou dvoch v piatok a nedeľu na úseku Lipany – Plaveč.

Na trati Jesenské – Turňa nad Bodvou, kde prestanú premávať miestne vlaky, by malo zastavovať spolu desať rýchlikov, o dva viac ako teraz. Na využiteľnosť vlakov na regionálnych tratiach bola zameraná štúdia Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline.

Na deväťkilometrovom úseku Spišské Vlachy – Spišské Podhradie (v súčasnosti 12 spojov denne), kde má byť preprava tiež zrušená, jazdí vlakom denne v priemere 99 ľudí v oboch smeroch.

V jednom vlaku je priemerne deväť osôb. Náklady na prevádzku vlakov tam dosahujú ročne 224 tis. eur. Medzi Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi (štyri spoje) cestuje denne 132 ľudí a vo vlaku je ich 33.

Prevádzkové náklady na trati v dĺžke 26 kilometrov sú takmer 218 tis. eur. Na úseku Lipany – Plaveč (štyri spoje) v dĺžke 23 kilometrov využíva vlak zhruba 192 osôb za deň a vo vlaku je 48 ľudí. Ročné náklady v tomto prípade tvoria okolo 600 tis. eur.

Na 20-kilometrovej trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica (12 spojov) vlaky prevezú denne 151 cestujúcich a jeden vlak trinástich.

Prevádzka tam stojí ročne 479 tis. eur. Počet ľudí vo vlakoch na úseku Prievidza – Nitrianske Pravno (osem spojov) v dĺžke 11 kilometrov je denne 384 a v jednom vlaku 77, náklady za rok predstavujú 19,4 tis. eur.

Na trati Jesenské – Turňa nad Bodvou (deväť spojov), čo je vzdialenosť 95 kilometrov, jazdí vlakmi denne 193 a v jednom vlaku 39 ľudí. Ročné náklady na prevádzku prepravy sú približne 600 tis. eur.

Posilnené majú byť osobné vlaky na 12 tratiach: Bratislava – Šaľa, Bratislava – Malacky, Bratislava – Leopoldov, Nálepkovo – Margecany, Poprad-Tatry – Kežmarok, Humenné – Medzilaborce, Humenné – Stakčín, Zvolen – Lučenec, Lučenec – Utekáč, Banská Bystrica – Brezno, Jesenské – Tisovec a Žilina – Rajec. Vlakové spoje majú byť oslabené na siedmich úsekoch Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom, Štúrovo – Čata – Levice, Liptovský Hrádok – Poprad-Tatry, Turňa nad Bodvou – Barca, Stará Ľubovňa – Plaveč, Kežmarok – Stará Ľubovňa a Žilina – Čadca.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRZSSK Železničná spoločnosť Slovensko