BRATISLAVA 12. mája (WEBNOVINY) – Realizácia troch diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) za súkromné prostriedky je podľa analýzy ministerstva dopravy pri splnení všetkých uvažovaných vstupov a predpokladov výhodnejšia ako z verejných zdrojov pre ich zaťaženie. Čistá súčasná hodnota obstarávania príslušných úsekov na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom, v okolí Žiliny a na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami formou PPP predstavuje 5,600 mld. eur. Pri konvenčnom spôsobe obstarávania by celkové výdavky verejných financií dosiahli 5,793 mld. eur. Celková očakávaná výška prínosov za 30-ročnú prevádzku všetkých troch balíkov PPP dosahuje 13,152 mld. eur, čo prevyšuje súčasnú predbežnú hodnotu splátok koncesionárom vo výške 9,908 mld. eur zhruba o 3,244 mld. eur.
K tomuto záveru dospela analýza ministerstva dopravy o dopadoch možného zastavenia budovania diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala analýzu na vedomie. Minister dopravy Ľubomír Vážny predložil materiál na rokovanie kabinetu opakovane, na výjazdovom zasadnutí vlády v Sečovciach 5. mája bola z programu vypustená.
Opozícia kritizuje PPP projekty najmä kvôli ich predraženosti. Materiál bol vypracovaný na základe analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline o dôsledkoch pozastavenia výstavby nadradenej cestnej siete formou PPP. Podkladom pre spracovanie analýzy boli aj poznatky ostatných rezortov. Celková ročná strata v prípade zastavenia PPP projektov by v 1. balíku na D1 medzi Martinom a Prešovom dosiahla 127,25 mil. eur, v 2. balíku na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice by znamenala 67,65 mil. eur a v 3. balíku na D1 v okolí Žiliny 169,17 mil. eur.
„Zastavenie PPP obstarávania a s ním spojené oneskorenie sprevádzkovania úsekov má taktiež negatívny vplyv na zvýšenie ekonomických strát užívateľov – vodičov a prepravcov. Každým rokom oneskorenia prevádzky prichádzajú užívatelia o benefity, ktoré by mohli byť spojené so znížením ich prevádzkových nákladov a skrátením cestovného času vyčíslené na 353,8 mil. eur ročne,“ tvrdí rezort dopravy v závere analýzy. Oneskorené sprevádzkovanie analyzovaných úsekov cez tri balíky PPP by znamenalo stratu z oneskoreného zníženia nehodovosti zhruba 6,84 mil. eur ročne. Strata pozitívnych vplyvov na životné prostredie pre nezníženie vyprodukovaných emisií z dopravy by dosiahla 1,49 mil. eur ročne. Strata kvôli oneskorenému výberu mýtnych poplatkov by predstavovala okolo 1,93 mil. eur ročne.
V 2. balíku PPP, ktorý je zatiaľ jediný finančne uzavretý a už sa plne realizuje, majú splátky štátu koncesionárovi Granvia, a.s. za výstavbu a 30-ročnú prevádzku úsekov R1 dosiahnuť spolu 1,9 mld. eur podľa cenovej úrovne na začiatku tohto roka. Je to zhruba o 423,48 mil. eur menej ako súčasná hodnota pozitívnych dopadov, o ktoré by SR podľa rezortu dopravy prišla v prípade zastavenia tohto projektu. V prípade zastavenia 2. balíka by strata predstavovala 77,45 mil. eur ročne. Ceková strata po zastavení všetkých troch balíkov PPP by dosiahla 438,42 mil. eur ročne. Čistá súčasná hodnota splátok štátu koncesionárom za 1. a 3. balík je predbežne 4,168 mld. eur a 3,84 mld. eur, tieto balíky však ešte nie sú finančne uzatvorené a hodnoty splátok sa môžu zmeniť. Predpokladaná hodnota splátok štátu koncesionárovi počas 30 rokov koncesie by mala v 1. balíku predstavovať okolo 9,1 mld. eur, predtým to bolo 7,8 mld. eur.
Ku koncu marca zostávalo na Slovensku nepostavených 314,7 kilometrov plánovaných diaľnic a 946,9 kilometrov rýchlostných ciest. „Tento údaj je vzhľadom na hospodárske a celospoločenské potreby SR alarmujúci. V prípade, že by sa zastavila výstavba formou PPP, bolo by nutné nájsť nové zdroje financií,“ uvádza v analýze rezort dopravy. Zo štátneho rozpočtu a Operačného programu Doprava by bol k dispozícii finančný balík v objeme 1,523 mld. eur. Z toho zo štátneho rozpočtu na roky 2011 až 2013 by išlo o 435,2 mil. eur a disponibilný zostatok v operačnom programe ku koncu tohto roka by tvoril 1,087 mld. eur. Na dobudovanie celej siete diaľnic a rýchlostných komunikácií podľa štátnej expertízy treba 21,42 mld. eur. Na dostavbu D1 je pritom nutných 5,53 mld. eur, z toho na chýbajúce úseky medzi Bratislavou a Košicami 4,77 mld. eur.
SITA