Súťaž Kruhy na vode s vyše desať ročnou tradíciou poskytuje príležitosť pre dizajnérov a remeselníkov. Bienálnu súťaž od roku 2000 organizuje Ústredie ľudovej umeleckej výroby v Bratislave v duchu uchovávania tradičných hodnôt, technológií a postupov transformovaných do príťažlivých riešení so súčasným dizajnom. Orientácia na remeslo a ľudovú umeleckú výrobu vyplýva z jeho poslania, rozvíja ho v novej forme a poskytuje priestor tvorivému potenciálu dizajnérov, výtvarníkov a remeselníkov.
Odvážne prístupy na „kruhoch“
Tvorba v duchu tradícií si vyžaduje citlivý prístup, pochopenie ich významu pre moderného človeka. Vo voľnej interpretácii s hľadaním nových obsahov sa tradičné umenie prelína s dizajnom. Remeslo tak môže obohatiť dizajnérsku tvorbu, zároveň ostáva prítomné v tvorivom prístupe súčasných umelcov. Jeho oživovanie má za následok pozitívne meniaci sa postoj verejnosti k uchovaniu kultúrneho dedičstva. Rešpektovaním trendov sa remeselný dizajn nestáva spiatočníckym, naopak, priraďuje dizajnérskej tvorbe tematický obsah a zaznamenáva veľkú obľubu medzi verejnosťou i samotnými autormi.
Tvorivý potenciál a kvalitné spracovanie
Šiesty ročník charakterizovali inovatívne riešenia, nápadité kombinácie materiálov a vzorov na dizajnových kúskoch z oblasti interiérovej tvorby, šperku a módy. Diela realizované v konečných materiáloch poskytli nové funkcie a použitie reinterpretáciou tradičných techník prostredníctvom ich kombinovania s novými materiálmi.
Súťažné kategórie v členení podľa materiálov – kov, drevo, textil, keramika a voľná kategória sú rozdelené do dvoch sekcií, v prvej profesionáli a študenti vysokých škôl, v druhej stredoškolskí študenti. Do šiesteho ročníka súťaže sa prihlásilo takmer 200 autorov s vyše 400 prihlásenými dielami.
Pôvodné remeslo – súčasná tvorba
Na výstave súťažných prác môžeme vidieť tvorivú reakciu a súčasný pohľad, vplyv pôvodného remesla na súčasnú tvorbu, výrazný prírodný akcent či už z hľadiska materiálu, alebo inšpiračných zdrojov. Ocenenými prácami reprezentujú inovatívny prístup k prvkom abstrahovaným z ľudovej tvorby. O odvahe experimentovať vypovedá práca nositeľa hlavnej ceny sekcie A v kategórii Drevo, Martina Jankuru, ktorý využil techniku vypaľovania do dreva na „potetovanie“ stolčekov motívmi ikon súčasnej pop kultúry. Spojením starej techniky s dizajnom dal jednoduchému nábytku novú výpovednú hodnotu a súčasnú podobu. Polica Parazit vznikla vrstvením preglejky, ktorá vytvorila príjemnú štruktúru na vonkajšej časti. Autor, Pavol Capik, sa nebál odvážnejšieho tvarového riešenia a na jednej strane ponechal zaujímavý otvor na odkladanie časopisov. Odmenenú kategóriu drevo uzatvorili misky Trojačky od Jozefa Vaculu, s inovatívnym riešením suchého spoja.
Medzi ocenené práce v kategórii Kov patrili strieborné šperky od Andrey Ďurianovej a Moniky Hanečkovej, a stolovacia súprava od Michaely Podolanovej, reagujúca na klasické postupy drotárskej techniky, doplnenej bielou keramikou.
Individuálny akcent produktov
Hlavná cena bola udelená 5 člennou komisiou aj kategórii Textil. Získala ju Kamila Petnuchová za kolekciu Hladko – obratko, inšpirovanou tradičnou technikou pletenia z vlny na ihliciach. Kolekcia sa vyznačuje pôsobivou vizualitou, sviežim dekórom a výrazným individuálnym akcentom. Táto kategória bola bohatá na inšpiračné zdroje. Či už sú to uznaním ocenené textilné šperky od Ivety Mihálikovej, vyrezané laserom podľa vzoru paličkovanej pásovej čipky, misy Misofilc Ondreja Eliáša vyrobené z vlnenej plsti a kovových spôn na obrus, alebo predelová stena Bubu od Magdalény Drugdovej, inšpirovaná okenicami dreveníc, tvorená plstenými spájateľnými časťami.
V kategórii Keramika udelila porota dve uznania. Jedno získala Edita Balážová so svojimi darčekovými predmetmi Krajiny I., II., III., IV. Jej inšpiráciou boli porcelánové maľby krajiniek, ktoré vsadila do zrkadiel zo starých automobilov. Misy Folksy od Moniky Brzej zaujali svojim excentrickým tvarom a „dokresbami“ (autorskými vstupmi), vytvorené technikou liatia porcelánu.
Hlavnú cena vo Voľnej kategórii získala Michaela Podolanová. Kolekcia stropnej, stolovej a stojanovej lampy s názvom Bulbo pracuje so symbolom žiarovky. Tienidlo je zhotovené z čistej ovčej vlny tvarovanej starou technikou na výrobu klobúkov, konštrukcia je tvorená povrchovo upraveným oceľovým plechom. Netradičný prístup preukázali aj nositelia uznaní z tejto kategórie. Barbora Venclová a jej plstené šperky z vyčesanej psej srsti, kombinované výšivkou zlatou a striebornou niťou, (Ne)tradičné črpáky alebo „Dedičstvo“ od Zuzany Marhefkovej, ukázali invenčný prístup k tradičným symbolom slovenskej kultúry a to spojením polystyrénového pohára a plastovej časti uška zobrazujúcej slovenské symboly. Zásuvková skriňa a komoda od Jany Novákovej so sediacim kŕdľom vtákov na predelových čiarach zásuviek oživila základný tvar úložného nábytku.
Foto: www.uluv.sk
Foto: www.uluv.sk
Foto: www.uluv.sk
Foto: www.uluv.sk
Sekcia B, Študenti stredných škôl, ukázala zodpovedný prístup mladej genéracie, o čom svedčí rôznorodosť návrhov týkajúcich sa ľudovej tematiky. Prvé tri ocenenia získali Daniel Lešták s kolekciu Eko stolovanie z vŕbových konárikov a dyhy, Boris Vojtech s lavicou z orechového dreva a Michaela Poľanská s Mliečnymi nádobami z glazovanej kameniny.
Kruhy na vode opäť preukázali záujem umelcov o zachovanie kultúrnych hodnôt, s citom narábajú s tradíciou a remeslom a dynamickým vývojom reagujú na požiadavky doby. Putovnú výstavu nájdete od 8. marca v galérii ÚĽUV v Tatranskej Lomnici.